Kameleonie fris en kunstzinnig

Linda de Jong 25 november 2021
Een goed boek kan je meenemen naar een andere tijd en plaats, je uitnodigen om dingen te zien die je eerder niet waren opgevallen, of je inspireren om iets nieuws te proberen. Of je jong bent of oud, het lijkt nu het perfecte moment om lekker weg te kruipen met een interessant boek.

Hoewel Kameleonie bedoeld is voor kinderen vanaf vier jaar, (wat misschien nog een beetje piep is, naar mijn idee) denk ik dat iedereen die jong van hart is, van deze kunstzinnige verhalen zal genieten.

De kleurrijke, nostalgische art-illustraties van Alain Verster zijn prachtig. Hij maakt ze van acryl en olieverf, die hij dan weer bewerkt met tape en potlood. Ze nemen de lezer in kleuren en lagen mee door de zeventien geschreven verhalen. Zinnenbeelder Dimitri Leue sprokkelde samen met het MAS verhalen uit de museumcollectie en de stad voor de nieuwe expo 'Luister' en voor dit kunstzinnige boekje.

Het eerste verhaal begint met Leonie. Leonie is anders, speciaal zeggen ze ook wel. Haar andersheid is aandoenlijk, maar zelf noemt ze het kameleonerij. Wanneer ze een verhaal leest of hoort, leeft ze zich zo hard in dat ze het hoofdpersonage wordt. Ieder verhaal is een andere wereld waarin ze verdwijnt en ze neemt de lezer mee op sleeptouw dwars door het boek. Aan het eind van ieder hoofdstuk houdt ze een stop, om naar bijpassende muziek van Kameleonie te luisteren. (Er staat in het boek een QR-code +wachtwoord zodat je het gratis kan beluisteren.)

Een van de bekendste verhalen in het boek is die van Lange Wapper. Lange Wapper heeft schrik van het Mariabeeld dat in een kamertje hangt dat kleiner lijkt te worden als hij dichterbij komt.

Op de cover staat dat het Antwerpse verhalen zijn en verhalen van daar ver buiten, zoals het Ghanese verhaal over een moerasschildpad die wilde vliegen. De schildpad heeft geen vleugels, dus hij moet iets anders verzinnen om naar boven te komen. Ieder verhaal heeft iets bijzonders, zo is de één gevaarlijk, of heeft een moraal, anderen zijn zo ongeloofwaardig dat ze wel verzonnen moeten zijn. Er trekt een bonte stoet aan iconische personages voorbij, waaronder de god Chamunda, de Zwanenridder, Jan Olieslager en anderen.

Dimitri heeft een toegankelijke schrijfstijl. De verhalen lezen lekker weg. Voor je het weet, zit je in het hoofd van één van de flamboyante personages. Kameleonie, heeft in haar zakken altijd een grappig verhaaltje of vertelseltje zitten, zo voelt het boek ook. Zo heb je altijd iets positiefs, om aan een nieuw verhaal te beginnen en overleef je van verhaal tot verhaal tot je lachend het boek dichtslaat.

Kameleonie | Dimitri Leue | illustrator Alain Verster | Davidsfonds INFODOK

Meer recensies van Linda de Jong