Kat in de stad is hartverwarmend

Linda de Jong 15 februari 2024
Kat woont in de stad. Overdag slaapt ze in haar holletje achter de vuilnisbak. ‘s Avonds gaat ze op pad. Door de stad.

Iedereen denkt dat Kat heel gelukkig is. Ze is vrij en doet wat ze wil. Maar Kat heeft een zware, zwarte steen in haar buik.

Wanneer de avond valt en de zon rood kleurt steekt kat haar neus in de lucht en snuift de geur van de stad op. Het is tijd voor haar wandeling. Als lezer volg je Kat door de stad. Langs kades en pleinen, steegjes en parken. Steeds dezelfde weg.

Tijdens haar wandeling bezoekt Kat Eekhoorn. Eekhoorn komt uit een ander land. De kat vindt hem bijzonder. Was ze zelf ook maar bijzonder, dan werd ze misschien gezien.

Onderweg komt ze ook Hond, Zwaluw en Rat tegen. De dieren zijn allemaal blij met Kat, want Kat is lief en veroordeelt niet. Ze is zorgzaam en kan goed luisteren en troosten. Maar Kat heeft last van de steen. Wist ze maar hoe ze hem weg kan krijgen. Kunnen zij haar zware, zwarte steen weg krijgen?

Als kattenliefhebber lopen de tranen bijna over mijn wangen. Het gevoel van Kat is zo goed weergegeven. Haar sierlijke, spichtige uiterlijk doet je hart meteen smelten. En je wil niets liever dan haar oppakken en helpen, met haar pijn en eenzaamheid.

Alles in dit boek straalt nostalgie uit, van de bijzondere aardetinten, de letters, tot de pannen op de huizen. Zo lief als de dieren tegen elkaar aankruipen en elkaar verwarmen en troosten, maar ook zo eenzaam en gevoelig als kat alleen wegloopt. Met een aantal kleuren en streken speelt Jamina Van Maele met de illustraties en het gevoel. De ronde tekst van Nele Everaert vult het helemaal aan.

Kat in de stad is een emotioneel en hartverwarmend verhaal. Er zit een mooie opbouw en besef in dat we er zijn om elkaar te helpen. En dat vriendschap niet eenzijdig is, maar dat je zelf ook een ander kunt helpen door er te zijn en te luisteren. Prachtig!

Meer recensies van Linda de Jong