Aanstekelijke humor, in Top Bob de reddende Hond

Linda de Jong 21 december 2019
‘’Elke dag hetzelfde verhaal. Het went nooit. Want ik ben geen morgenhond. Maar meneer en mevrouw Dril zijn wel morgenmensen.’’

Wat meteen opvalt, is dat het dit keer geen prentenboek is maar een (voor)leesboek. Evengoed is het overduidelijk een échte Van Straaten. De helder kleurende omslag (bij Barbara- en binnenwerk van Studio Boss) is net als het verhaal weer heerlijk aanstekelijk.

De super helden status van Top Bob gaat niet altijd over rozen. Hij is de hele dag aan het speuren, redden, regelen en aan het oplossen, maar dan zien zijn baasjes meneer en mevrouw Dril toch heel anders. Die denken vooral dat Bob een luilak is, die nooit wil spelen.

De baasjes weten dan wel van niets, anders zouden ze wel anders piepen, maar Bob gaat iedere dag door het kelderraam naar buiten om heldendaden te verrichten. Behalve de buurkat redden, is hij ook een inbreker op het spoor. Als hij ontsnapt, gaat Bob er achteraan, maar al snel wordt hij gedwarsboomd door Nero Buldog.

Zoals altijd lopen de verhalen Van Straaten anders dan gedacht.
Het contrast tussen beeld en de tekst, waarin Bob zijn verhaal als ik-persoon vertelt, levert een grappig effect op.
Waardoor je blijft kijken en lezen

Ieder hoofdstuk begint met een kleurtje in de titel.
De tekst heeft een fijn ritme, wat (voor)lezen tot een extra plezierige activiteit maakt. De expressieve kleurenillustraties in waterverf (op bijna iedere bladzijde) nodigen uit om te ontdekken, en om een verhaal er omheen te bedenken samen.

Kortom, wéér een echte aanrader voor kinderen vanaf 6 jaar

4 sterren