Recensie - Het hart van de adelaar

Lisa Kiewit 04 september 2020
Met de standalone Het hart van de adelaar debuteert Emmelie Arents in augustus 2020 bij uitgeverij Hamley Books. Dit fantasy YA-boek beschrijft het turbulente leven van Joana Sky die een ter dood veroordeelde 'Bewerker' is. Met de strop al om haar hals wordt ze ternauwernood gespaard door koning Damon, maar moet daarvoor in ruil het rebellenleger de Adelaars vernietigen. Dat gaat echter tegen haar principes in. Joana krijgt training, leert wie ze wel en niet kan vertrouwen en uiteindelijk zal ze een belangrijke keuze moeten maken. Wat zal haar lukken?

Arents creëert een eigen wereld door Bewerkers tot leven te roepen. Zij krijgen bepaalde magische krachten met behulp van speciale 'wensstenen'. Dit concept is goed uitgewerkt en zorgt regelmatig voor verrassende wendingen. De vragen die ontstaan bij de lezer worden beantwoord en soms wordt de lezer op het verkeerde been gezet. Het boek bevat regelmatig spannende momenten en het politieke gekonkel is goed te volgen.

Het boek is zo'n 350 pagina's dik, maar dat merk je nauwelijks. Doordat Arents veelvuldig in gedachtes en dialogen schrijft, vliegt de lezer door het boek heen. Helaas ligt daardoor het verteltempo soms iets te hoog met als gevolg dat de lezer een minder goed beeld heeft van de gecreëerde wereld. De auteur mag soms iets langer stil staan bij een beschrijving van de omgeving, zoals een bezoek aan het dorpje Astrad of de locatie van het rebellenleger, waarbij er mijn inziens nog iets meer beeldend taalgebruik ingezet had kunnen worden. Op die manier had de toffe wereld die Arents neerzet nóg beter uit de verf gekomen.

De auteur maakt slim gebruik van flashbacks die voor diepgang bij de personages zorgen. Het personage Joana leert de lezer het beste kennen. Ze worstelt met haar magische krachten, haar training en gevoelens. Joana heeft een heftige jeugd gehad, maar staat desondanks nogal vastberaden en positief in het leven. Ook de bijfiguren zijn relevant, verschillend en goed uitgewerkt. Tevens bevat dit verhaal actuele en belangrijke thema's zoals ongelijkheid, rouw, trouw, vriendschap en familie. Deze zaken komen naar voren zonder dat ze te overheersend of te zoetsappig zijn. Het einde is een beetje voorspelbaar, maar bevat ook zeker verrassende onderdelen en voelt sprookjesachtig.

Samenvattend is een goed debuut met een bijzondere wereld, goede personages, voldoende spanning en magie. Als de auteur in haar volgende boek(en) iets meer beeldend taalgebruik hanteert, zal het verhaal nog meer tot leven komen. Het hart van de adelaar is een debuut dat ik met plezier en snelheid heb gelezen, ik kijk uit naar Arents' volgende verhaal.

Dank Hamley Books voor dit recensie-exemplaar. Mijn recensie is ook te lezen op mijn eigen website: https://lisalovestoreadcom.wordpress.com/

Meer recensies van Lisa Kiewit