Blank space, baby

Looneybooks79 10 juli 2024

Dat een jonge artiest van nog geen vijfendertig al een biografie in print mag zien verschijnen vind ik al een prestatie op zich. Dan blijkt dat dit een herziene editie is van eentje die al tien jaar eerder verscheen, dan zegt dat alvast al veel over de faam en naam dat deze artiest al heeft bereikt! Taylor Swift is over de ganse wereld bekend, beroemd en berucht!

Deze biografie van Chas Newkey-Burden is een duidelijke ode van een fan want de manier waarop Newkey-Burden dit boek opvult met adoratie voor de zangeres druipt er langs alle kanten van af. Maar ik ben ervan overtuigd dat die hard Swifties (zoals de fans van Taylor Swift worden genoemd) dezelfde adoratie zullen oproepen bij het lezen van Taylor Swift, het hele verhaal. (Hoewel het hele verhaal nog zeker een vervolg of misschien in de toekomst nog eens een herziening zal krijgen aangezien het boek maar tot 2023 loopt.)

Taylor is begonnen als countryzangeres, nadat ze haar ouders smeekte om te verhuizen naar Nashville (country music capital), en daar ook in slaagde op elfjarige leeftijd. Alles werd in teken gesteld van de carrière van hun dochter. Uiteindelijk heeft het ook geloond want dankzij het harde werk en haar talent heeft Taylor nu het sterrendom bereikt dat ze voor ogen had als kind. Intussen is ze ook van countryzangeres overgegaan naar een popster die de ene cd na de andere uitbrengt. Zelfs tijdens de corona-pandemie wist ze haar fans te verrassen met haar talent en inspiratie door dat jaar, 2020, onverwacht twee nieuwe albums uit te brengen.

Chas Newkey-Burden vertelt het verhaal van de inspiratie achter vele nummers, vaak zijn dat stukgelopen relaties of andere gebeurtenissen uit haar leven. Taylor kende ook heel wat relaties met grote sterren zoals Jake Gyllenhaal, Harry Styles, Joe Alwyn... genoeg reden om ook de roddelpers achter zich aan te krijgen.

Persoonlijk ben ik niet een die hard Swiftie maar ik kan wel genieten van de muziek die Taylor brengt. Van nummers zoals 'Shake it off' (hou me dan nog maar stil!), 'Blank Space' en 'Style' tot 'Anti-Hero' en recenter nog haar duet met Post Malone ('Fortnight') en Florence Welch ('Florida') weet ze heel wat mensen te beroeren.

Ik ken een grote Swiftie (aan wie ik dit boek dan ook zal schenken) die recent haar Eras Tour driemaal (drie weken na elkaar op drie verschillende locaties in drie verschillende landen!) live heeft meegemaakt. Dus dat is pas een echte die hard fan! En net als deze fan mag dit boek zeker niet in de collectie ontbreken van enige andere Swiftie!!

"Cause the players gonna play, play, play, play, play... and the haters gonna hate, hate, hate, hate. Baby, I'm just gonna shake, shake, shake, shake... I shake it off, shake it off!"

Meer recensies van Looneybooks79