Lezersrecensie
Plattegronden
Na 'Vreemde Tekeningen' is nu ook het tweede boek van de Japanse schrijver en Youtube sensatie Uketsu vertaald in het Nederlands. Vreemde Huizen is ook het eerste boek waarbij gebouwen een hoofdrol zullen spelen (de opvolger 'Strange Buildings' staat intussen ook al gepland).
Als een auteur (Uketsu zelf?) van een vriend de vraag krijgt om advies over een huis dat deze vriend met zijn gezin graag zou kopen, zeker nu er uitbreiding van het gezin zit aan te komen en ze een grotere woning wensen. Deze mensen bekeken namelijk de plattegrond van de woning en ontdekten op de benedenverdieping een eigenaardige ruimte, die geen functie lijkt te hebben en zelfs niet bereikbaar lijkt te zijn. De vriend vraagt dan ook aan de auteur of hij zich hier kan in verdiepen. Zelf heeft de auteur van architectuur geen kaas gegeten maar gelukkig kent hij een bevriend architect, Kurihara. Samen onderzoeken ze de opbouw van het huis en komen tot enkele heel bizarre ontdekkingen die heel wat aannames over het huis én de functie van die ruimte doen ontstaan. Wat als deze 'loze ruimte' een doorgang is en wat als deze voor iets heel sinister wordt gebruikt?
De auteur geraakt zodanig in de ban van dit huis dat hij verder onderzoek doet en zo in contact komt met een vrouw, Yuzuki Miyae, die plots met een tweede huis aan komt draven, in een andere prefectuur. En zij beweert dat haar man daar werd vermoord. De aannames en het fantaseren van de auteur en Kurihara zouden wel eens dichter bij de waarheid kunnen liggen dan ze dachten.
In dit boek, in tegenstelling tot 'Vreemde Tekeningen' wordt één doorlopend verhaal vertelt (en dus geen vier of vijf tekeningen als onderwerp die elk een eigen geheim verschuilen) maar de formule van Uketsu om via tekeningen (in dit geval plattegronden van huizen) een mysterie op te bouwen is wel aanwezig. Het verhaal is op zich wel heel spannend en wie fan is van Aziatische (vooral Japanse of Koreaanse) horror zal hier zijn gading zeker in terugvinden. Het deed mij af en toe denken aan de film 'The Grudge' (Ju-On) en ook aan de Japanse versie van 'Paranormal Activity: Tokyo Night'. De sterkte van Aziatische schrijvers is dat ze heel vaak verrassen met de uitkomst en dat je als lezer meedenkt maar er vaak helemaal naast zit, net omdat we als westerse lezers een andere manier van horror of mysterie beleven vaak. En dat maakt net dat dit soort boeken en vooral Uketsu's verhalen soms beklijvend zijn maar vaak gewoon verrassend en spannend.
Ik weet ook dat dit boek ook niet iedereen even hard zal bekoren. Het is geen typische horror (zoals ik reeds zei zoals wij uit het Westen vaak horror beleven) maar is een heel subtiel verhaal waarin de gruwel onderhuids ligt. Maar aan hen die twijfelen zeg ik: go for it! Uketsu is echt een sensatie op zich (de Japanse Timon Verbeeck maar in plaats van met een rood kostuum kleedt ie zich in een zwart pak met een wit masker) en daardoor alleen ben je benieuwd wat er zoal in die knobbel achter dat masker allemaal schuil gaat.
Ik kijk alvast uit naar het volgende boek van deze auteur!
"Een sinistere verborgen kamer. Een dode ruimte tussen twee muren. Een afgesloten kelder. Het gezicht van een kind dat glinstert achter een raam. Elk huis heeft geheimen. Maar sommige geheimen zijn veel duisterder dan andere.
Als een auteur (Uketsu zelf?) van een vriend de vraag krijgt om advies over een huis dat deze vriend met zijn gezin graag zou kopen, zeker nu er uitbreiding van het gezin zit aan te komen en ze een grotere woning wensen. Deze mensen bekeken namelijk de plattegrond van de woning en ontdekten op de benedenverdieping een eigenaardige ruimte, die geen functie lijkt te hebben en zelfs niet bereikbaar lijkt te zijn. De vriend vraagt dan ook aan de auteur of hij zich hier kan in verdiepen. Zelf heeft de auteur van architectuur geen kaas gegeten maar gelukkig kent hij een bevriend architect, Kurihara. Samen onderzoeken ze de opbouw van het huis en komen tot enkele heel bizarre ontdekkingen die heel wat aannames over het huis én de functie van die ruimte doen ontstaan. Wat als deze 'loze ruimte' een doorgang is en wat als deze voor iets heel sinister wordt gebruikt?
De auteur geraakt zodanig in de ban van dit huis dat hij verder onderzoek doet en zo in contact komt met een vrouw, Yuzuki Miyae, die plots met een tweede huis aan komt draven, in een andere prefectuur. En zij beweert dat haar man daar werd vermoord. De aannames en het fantaseren van de auteur en Kurihara zouden wel eens dichter bij de waarheid kunnen liggen dan ze dachten.
In dit boek, in tegenstelling tot 'Vreemde Tekeningen' wordt één doorlopend verhaal vertelt (en dus geen vier of vijf tekeningen als onderwerp die elk een eigen geheim verschuilen) maar de formule van Uketsu om via tekeningen (in dit geval plattegronden van huizen) een mysterie op te bouwen is wel aanwezig. Het verhaal is op zich wel heel spannend en wie fan is van Aziatische (vooral Japanse of Koreaanse) horror zal hier zijn gading zeker in terugvinden. Het deed mij af en toe denken aan de film 'The Grudge' (Ju-On) en ook aan de Japanse versie van 'Paranormal Activity: Tokyo Night'. De sterkte van Aziatische schrijvers is dat ze heel vaak verrassen met de uitkomst en dat je als lezer meedenkt maar er vaak helemaal naast zit, net omdat we als westerse lezers een andere manier van horror of mysterie beleven vaak. En dat maakt net dat dit soort boeken en vooral Uketsu's verhalen soms beklijvend zijn maar vaak gewoon verrassend en spannend.
Ik weet ook dat dit boek ook niet iedereen even hard zal bekoren. Het is geen typische horror (zoals ik reeds zei zoals wij uit het Westen vaak horror beleven) maar is een heel subtiel verhaal waarin de gruwel onderhuids ligt. Maar aan hen die twijfelen zeg ik: go for it! Uketsu is echt een sensatie op zich (de Japanse Timon Verbeeck maar in plaats van met een rood kostuum kleedt ie zich in een zwart pak met een wit masker) en daardoor alleen ben je benieuwd wat er zoal in die knobbel achter dat masker allemaal schuil gaat.
Ik kijk alvast uit naar het volgende boek van deze auteur!
"Een sinistere verborgen kamer. Een dode ruimte tussen twee muren. Een afgesloten kelder. Het gezicht van een kind dat glinstert achter een raam. Elk huis heeft geheimen. Maar sommige geheimen zijn veel duisterder dan andere.
1
Reageer op deze recensie
