Anna O.

Loraines_books 26 maart 2024
Een spannende psychologische thriller!

Als onderdeel van de adviesgroep van Boekhandel Krings mocht ik Anna O. van Matthew Blake recenseren.

Anna was een schrijver met een mooie toekomst. Tot ze vier jaar geleden haar twee beste vrienden doodstak. De tabloids noemen haar ‘Schone Slaapster’, omdat ze sinds die nacht in diepe slaap verkeert. Dr. Benedict Prince is de laatste hoop om de zaak-Anna O. op te lossen. Als het hem lukt haar wakker te krijgen, kan ze eindelijk terechtstaan. Anna is de enige die weet wat er die nacht is voorgevallen, en Ben de enige die de waarheid naar boven kan halen.

Matthew Blake heeft een spannende thriller geschreven die je vanaf de eerste pagina weet te interesseren. Er wordt de tijd genomen om de context van het verhaal te schetsen. Het verleden komt uitvoerig aan bod waardoor je het heden beter kunt begrijpen. Door diverse perspectieven aan te halen krijg je meer informatie, maar wordt je ook het verkeerde been gezet.

Het verhaal is wel zeer technisch. Veel neurologische, biologische en psychologische concepten worden aangehaald. Je ziet dat de auteur hier veel onderzoek naar heeft gedaan. Wel werd het op een gegeven moment iets te veel van het goede. Je krijgt zo veel informatie waardoor de verhaallijn van Anna Ogilvy en Benedict Prince ondergesneeuwd raakt.

Omdat je in het boek ook een tijdsprong maakt krijgt het verhaal een duidelijke tweedeling. Het voelt dan niet meer als een vloeiend verhaal. Juist na de tijdsprong begon het verhaal mij meer en meer te interesseren. Je begint eigen complotten te verzinnen en hebt het gevoel precies te weten hoe het afloopt. Met diverse plotwendingen weet Matthew Blake je te verrassen en begin je aan jezelf te twijfelen. Misschien is toch niet alles wat het lijkt?

‘Anna O.’ is een psychologische thriller die je meermaals op het verkeerde been weet te zetten.

Ik heb genoten van het boek al had hij van mij iets minder technisch mogen zijn.

Het boek krijgt van mij ***.

Bedankt voor het recensie-exemplaar Boekhandel Krings

NB: Dit boek is een recensie-exemplaar dat ik heb ontvangen in ruil voor mijn eerlijke mening.

Meer recensies van Loraines_books