De nieuwkomer

Loraines_books 03 april 2024
Een spannend verhaal in een interessante setting!

Bij Hebban mocht ik een exemplaar van ‘De nieuwkomer’ winnen.

Alles staat op zijn kop in de tbs-kliniek waar Sanne werkt. De nieuwe leidinggevende, houdt er andere ideeën op na dan haar voorganger. Ze geeft een nieuwe patiënt die niet met Sanne wil praten zijn zin. Ook als een wraaklustige serieverkrachter haar treitert, krijgt Sanne geen steun. Wanneer Sanne ontdekt dat Karel dood is en dat het een ongeluk genoemd wordt, is de maat vol. Ze gaat op onderzoek uit en brengt daarmee haar eigen leven in gevaar…

Door de flaptekst had ik een bepaald beeld van het boek. Toen ik eenmaal begon met lezen merkte ik al snel dat het verhaal toch een ander focuspunt had dan de flaptekst doet beloven. Je moet dan ook even schakelen tijdens het lezen. Je hebt hele andere verwachtingen voordat je begint met lezen.

Het verhaal van Sanne is spannend en weet je in zijn greep te houden. Hoewel dit het tweede verhaal over Sanne is kun je het boek prima als losstaand verhaal lezen. Ik had niet het gevoel dat ik informatie gemist heb.

De schrijfstijl van Martine Kamphuis is heel fijn. Ze weet hoe ze de spannende en soms creepy sfeer in het boek moet beschrijven. Op diverse momenten lopen de rillingen over je rug. Korte hoofdstukken in combinatie met vele gebeurtenissen zorgen dat je het boek in een mum van tijd uit hebt.

Door de langere aanloop van het verhaal, zeker als je door de flaptekst een bepaalde verwachting van het verhaal hebt, kun je in het begin wat moeite hebben om in het verhaal te komen. Zeker doorgaan met lezen, want het verhaal wordt heel spannend. De ontknoping heb ik ook absoluut niet zien aankomen!

Ik vond ‘De nieuwkomer’ een spannende thriller alleen vond ik het jammer dat de flaptekst je toch een ander beeld geeft van het boek.

Het boek krijgt van mij ***!

Meer recensies van Loraines_books