Novelle van Spit

Luc Steensels 08 april 2024
Eerder las ik 'Het smelt' en 'Ik ben er niet'. En geloof me, Lize Spit kan schrijven. Ze neemt ook ruimschoots de tijd om haar romans te schrijven en publiceren : 'Het smelt' verscheen in 2016 en pas 4 jaar later kwam de tweede roman. Door de verfilming van 'Het smelt' is ze weer helemaal in de belangstelling gekomen. Dit boekenweekgeschenk wilde ik dan ook per sé lezen. Maar ik was te laat en het geschenk was uitgedeeld en zou niet meer op de markt komen. Maar blijkbaar heeft de uitgeverij beslist om het boekje opnieuw uit te brengen. Het ijzer smeden als het heet is, noemen ze dat.
De vertelstijl is onmiskenbaar Spit, maar zoals bij de andere boeken vond ik het plot niet top. Kan waarschijnlijk ook niet in een novelle van minder dan 100 bladzijden. Sommige wendingen en beschrijvingen zijn in dit bestek te lang uitgesponnen. De spanningsopbouw voelt te gekunsteld aan. Maar dat is mijn hoogstpersoonlijke mening, zoals steeds als ik een recensie schrijf. Voor mij was het een tegenvaller.

Meer recensies van Luc Steensels