Retrospectief

Luc Steensels 09 april 2024
Een paar maanden geleden vond ik een bericht in de pers dat Herman Koch gediagnosticeerd was met kanker en dat hij daar een boek over geschreven heeft. Dat moest ik lezen, want ik lees alle boeken van Koch. Hij heeft een schrijfstijl die me bevalt. 'Het Diner' is een van de hoogtepunten van de Nederlandstalige literatuur. Op zijn verdict van uitgezaaide prostaatkanker reageert Herman Koch verbazingwekkend laconiek. Maar toch begint hij aan een restrospectieve terugblik op zijn leven. Hij beschrijft de belangrijke momenten in zijn jeugd, op school, zijn genese als schrijver... En hij doet dat met verve. Wel maakt hij zich een beetje schuldig aan anekdotiek. Ik moest vaak onwillekeurig aan de schrijfstijl van Nico Dijkshoorn denken. Maar ik hoop dat Koch nog heel veel lucide jaren kan meemaken. Met hem hoop ik op de ontdekking van een medicijn dat hem in de gelegenheid zal stellen om nog talrijke boeken af te leveren. Leve Koch!

Meer recensies van Luc Steensels