Aangrijpend en indrukwekkend verhaal

lydia buist 07 april 2024
In het hart van Duitsland is de Internationale Opsporingsdienst, het grootste documentatie centrum over de nazi- vervolging. Hoofdpersonage Irene is een gescheiden vrouw en heeft een zoon. Ze werkt daar en doet groot onderzoekwerk, ze doet met heel veel passie haar werk en doet het zorgvuldig wat haar heel veel tijd kost. Ze krijgt een unieke opdracht toevertrouwd, het teruggeven van de duizenden voorwerpen die het centrum erfde bij de bevrijding van kampen . Elk voorwerp hoe klein ook heeft zijn eigen verhaal en geheimen. Een pierrot van doffe stof, een medaillon, een geborduurde zakdoek. Ook ontvangt Irene velen brieven, brieven van hoop , brieven van een lange zoektocht.
“ Van wie ze waren “ dit boek is gebaseerd op een waargebeurd verhaal.
In het begin moest ik me wel even concentreren op de vele namen die in het boek worden genoemd. Het is een verhaal dat je na het lezen van de laatste bladzijde nog lang nablijft. Je wordt op de feiten gedrukt dat dit allemaal echt gebeurd is en bezorgt je dan ook de rillingen. Een aangrijpende geschiedenis wat nooit vergeten mag worden. De auteur slaagt erin om de lezer de emoties te laten voelen van verschillende personages , ieder met een eigen verhaal. Ik lees graag dit soort verhalen. Er is zoveel over de Tweede wereldoorlog te vertellen. Verhalen , getuigenissen van overlevenden. Verhalen die we niet kennen. Maar zo belangrijk is om te vertellen. Er zoveel wat we niet weten, of voelen. In dit boek komt heel duidelijk de Hoop naar voren. De hoop op meer duidelijkheid.
Ik geef dit boek 5 sterren. En wil uitgeverij Ambo/ Anthos bedanken voor het recensie exemplaar .

Meer recensies van lydia buist