Een verhaal waar je stil van wordt

lydia buist 12 april 2022

Het waargebeurde verhaal van een groep heldhaftige verzetsvrienden.
Het verhaal bestaat uit drie delen. In het eerste deel maken we uitgebreid kennis met Derk Smoes de leider van groep verzetsvrienden, en maken Kennis met de andere mensen van die verzetsgroep die dan ook een belangrijke rol hebben gespeeld bij de grootste bankoverval in Almelo. In het eerste deel komen er veel namen, verzetsnamen op je af, en als ik het even kwijt was van wie is wie dan bladerde ik even terug. Derk Smoes is van beroep bankmedewerker , wanneer hij een pistool ontvreemd op de bank , wordt hij gezocht door de nazi’s. De verzetsgroep plegen overvallen , blazen spoorlijnen op en bevrijden twee vrienden uit het huis van Bewaring. Niet alleen mannen maar ook vrouwen waren in deze groep van grote betekenis, Tini Michel rolde ongemerkt het koerierswerk in van de verzetsgroep. Ze fiets door weer en wind, vele kilometers om kranten , pakketjes, distributiebonnen , of berichten af te leveren. Briefjes met speciale boodschappen verstopte ze in het stuur. Ze wist precies welke wegen er veilig waren. Dirk Moes krijgt een waardevolle tip dat er veel geld , cash in de kluizen van twee banken zit. Geld dat ze goed kunnen gebruiken om onderduikers te helpen. Ze smeden een plan en bereiden zich voor. En wanneer ze toestemming hebben uit Londen, breekt de dag aan.
De dag breekt aan 15 November 1944 ……..
Alles loopt volgens plan , ieder kent zijn taak. Dertien kisten gevuld met briefjes van 25 en 100 gulden. Wanneer de eerste Kisten in de laadbak van de vrachtwagen staan, wordt het toch even spannend, ongeveer 59 soldaten van de Feldgendarmie komt aanmarcheren, maar ze hebben niks in de gaten en hebben geen oog voor de vrachtwagen.
De familie Kerkdijk en paard piet spelen ook een belangrijke rol, bij het verstoppen van de dertien kisten. De goed gevulde kisten met een waarde van 46 miljoen gulden werd uiteindelijk verstopt in een hooiberg. Paard piet wordt ook wel “Das Milionen Pferd” genoemd door de Duitsers. De Duitsers waren kwaad, en doen er alles aan om de daders en natuurlijk het geld te vinden. Voor de gouden tip , dat ze naar de daders brengt is een een beloning uitgeloot van 1 miljoen gulden.
Frank Krake heeft De grootste bankoverval aller tijden geschreven, een boek met historische feiten wat voor velen onbekend is. Het verhaal is dan ook een interessant stukje geschiedenis. Het geeft de levensgeschiedenis van de verzethelden gedetailleerd weer. De tekst wordt veelvuldig afgewisseld met foto’s, familie foto’s, mensen krijgen een gezicht foto’s van de gebouwen, kopieën van documenten, brieven, zodat dit boek meer is dan een verhaal. Dit maakt het verhaal nog realistischer en brengt de waarheid dichtbij.
Frank heeft een uitgebreid research van 5 jaar gedaan voor dit boek. Hij duikt archieven in , interviewt met de nabestaanden, kinderen van de betrokken verzetstrijders. 1 Januari 2021 een belangrijke dag voor Frank want na 75 jaar worden de geheime archieven openbaar gemaakt.
Het verhaal heeft grote indruk op mij gemaakt. Mensen die anderen helpen waardoor ze zelf groot gevaar lopen, boeren die onderduikers nemen, koeriers die belangrijke berichten rondbrengen die van levensbelang zijn. Daar wordt ik stil van. Dat zijn voor mij helden die mijn respect hebben. Helaas heeft niet iedereen de oorlog, net als in dit verhaal overleeft .
Verhalen van en over de Oorlog mogen we nooit vergeten. Frank heeft dit boek opgedragen aan hen die zich met hart en ziel hebben ingezet voor de vrijheid van ons land en dat niet konden navertellen. Zij hadden de moed om voor de goede zaak zelfs een bank te overvallen en hebben dat moeten betalen met de hoogst mogelijke prijs.
Na het het lezen van De grootste bankoverval aller tijden zal ik het verhaal ook nooit vergeten en ook deze helden herdenken op 4 Mei .
Ik geef De grootste bankoverval aller tijden 5 Sterren. En ze zijn dik verdiend na het vele jaren onderzoek. En het tot stand brengen van een
dit verhaal.
Ik wil graag Samenlezenisleuker en Frank Krake bedanken voor het recensie exemplaar.

Meer recensies van lydia buist