Verhaal waar je stil van wordt

lydia buist 04 april 2022
De postbezorgster van Parijs is een meeslepende en op waarheid gebaseerde oorlogsroman. Het verhaal speelt zich af in Frankrijk. Dit verhaal is opgesplitst in vijf delen. Het verhaal begint in het jaar 1938 , Nanée Gold is een vrouwelijke hoofdpersonage in dit verhaal. Ze is pilote en heeft een Amerikaanse paspoort maar woont al jaren in Parijs, samen met haar geliefde hond Dagobert. Tijdens een expositie leert ze Edouard Moss kennen een joodse fotograaf die pas zijn vrouw heeft verloren hij voedt zijn 3 jarige dochtertje Luki alleen op. Wanneer de oorlog uitbreekt sluit Nanée zich aan bij het verzet. En brengt berichten rond dat vele levens red met gevaar voor haar leven,Helpt ze anderen. Het is een gevaarlijke missie. Al gauw staat ze bekend als postbezorgster. Wanneer Nanée hoort dat Edouard Moss in een concentratiekamp voor kunstenaars zit is ze vastbesloten om hem eruit te halen.
Nanée komt soms voor een moeilijke keuze te staan, ze neemt moeilijke beslissingen waardoor ze regelmatig haar leven op het spel zet.
Nanée wordt goed neergezet als personage. Ik kan me goed voorstellen waarom ze bepaalde beslissingen nam, soms gevaarlijke keuzes. Ik waardeerde haar keuzes. Ook Edouard is een personage die je in je hart sluit, die alles voor zijn dochtertje Luki van vier jaar over heeft. Wanneer ze gescheiden worden omdat Edouard wordt opgepakt breekt het je hart.
Dit verhaal is zo beeldend en gedetailleerd geschreven, je voelt en ziet de emoties. Het verhaal grijpt je mede daardoor in elke vezel van je lichaam. Je wordt meegesleurd naar een andere tijd, een verschrikkelijke tijd met waargebeurde feiten. En zal je dan ook na het lezen zeker bijblijven.
Het boek leest zeer vlot, korte hoofdstukken dat uitnodigt om verder te lezen. Het boek omschrijft zowel hoop, als wanhoop , liefde en vriendschap, overleven, haat en doorzettingsvermogen. Het nawoord en dankwoord is een mooie toevoeging en zeer de moeite waard om te lezen.
Ik ben altijd geïnteresseerd in boeken die de verhalen vertellen over de tweede wereldoorlog, verhalen die gebaseerd zijn op waargebeurde feiten , ze maken altijd veel indruk op mij , verhalen die we nooit mogen vergeten. En een geschiedenis die iedereen moet kennen.
De bezorgster van Parijs is een indrukwekkende roman van een vrouw , die zich aansluit bij het verzet tijdens de tweede wereldoorlog. Het verhaal laat je beseffen dat deze mensen een verschrikkelijke tijd hebben meegemaakt en keuzes moesten maken. Een verhaal wat je de rillingen bezorgd. En in mijn ogen dus een dikke aanrader omdat we nooit mogen vergeten.
Ik geef De postbezorgster van Parijs 5 sterren.
Ik wil uitgever HarperCollins bedanken voor het recensie exemplaar.
Lydia Buist

Meer recensies van lydia buist