Aanrader

lydia buist 04 februari 2020
Het is een waargebeurd verhaal dat je onder de huid kruipt. Hannelore verteld haar verhaal en hoopt dat haar verhaal de mensen wakker schudt maar ook waarschuwt. Het verhaal van Hannelore heeft mij wakker geschud. Ik dacht altijd dat sektes vooral in Amerika voorkwam. Maar niets is minder waar ze zijn er zelfs in Nederland. Momenteel zijn er meer dan 80 sektes actief in Nederland. We lezen hoe Hannelore bij een sekte terecht is gekomen. We lezen haar ervaringen maar ook hoe het haar leven heeft gevormd.
Het is heel bizar om te lezen hoe één man zoveel psychologische macht over een heel groep kan hebben. Hoe de sekteleider iedereen om te tuin leid, hoe hij mensen kon beïnvloeden en manipuleren. De sekteleider de leden van alles wijsmaakt waardoor ze steeds slaafser worden. Het is gewoon weg niet voor te stellen. Maar echt het gebeurd. En dat is Hannelore en haar zusje en ouders overkomen en velen anderen. Je wordt als lezer meegenomen naar een vage wereld van een sekte. Tijdens het schrijven van deze recensie lopen de rillingen weer over mijn lijf. Het verhaal zit vers in mijn geheugen. Een verhaal dat ik nooit zal vergeten. Gruwelijke gebeurtenissen in de sekte. Het verhaal laat je beseffen dat het een verschrikkelijke tijd voor Hannelore en haar familie geweest moet zijn. Tijdens het lezen belande ik een emotionele achtbaan boosheid, verbijstering, verdriet en onmacht. Gevoelens van walging maar ook bewondering wisselen elkaar af. De impact van dramatische, bizarre, gruwelijke gebeurtenissen die zich in het Klooster hebben afgespeeld zijn gedetailleerd beschreven en heftig. Soms moest ik het boek ook even wegleggen om het te laten bezinken. En dan pak je het boek toch snel weer op. Je wilt weten hoe dit verhaal afloopt.
De epiloog, nawerk en de foto’s zorgen ervoor dat je echt een goed beeld krijgt van het verhaal. Compliment voor Auteur Frank Krake ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om Hannelore verhaal op papier te zetten. Het verhaal bezorgde mij als lezer al de kriebels. Laat staan de auteur die veel research heeft gedaan. En het verhaal van Hannelore en velen anderen heeft aangehoord.
Maar ook heb ik veel respect en bewondering voor Hannelore, wat een doorzettingsvermogen. Ik heb grote waardering dat ze dit verhaal met ons wil delen. Voor haar open en eerlijk verhaal. Een verhaal dat mij heeft geraakt.
Ik wil Frank Krake, Samenlezenisleuker bedanken voor het recensie exemplaar.
Twijfel niet om dit boek te kopen, want het boek is iedere euro waard.
Ik geef Hannelore 5 sterren.

Meer recensies van lydia buist