De heilige van Martin Michael Driessen, een schelmenroman.
De eerste druk van september 2019 is een mooie hardcover, uitgegeven door Uitgeverij Van Oorschot, telt 233 blz. De omslag ziet er obscuur uit, belooft dit zwartgallige humor? Het verhaal is verdeelt in vier hoofdstukken en de snelheid van de wisseling van de verhaal settingen heeft wel iets weg van de decor wisselingen bij een toneelstuk. Iets wat wellicht te maken heeft met het beroep van Driessen als opera- en toneelregisseur.
Zoals gebruikelijk in een schelmenroman vertelt de ik-figuur zijn levensverhaal. Donatien “de schelm” is geboren in het jaar van de Franse revolutie, hij beschrijft zijn levensverhaal zoals hij op de eerste bladzijde van zijn verhaal vermeld: “Ik zal u zo goed ik kan over mijn leven vertellen, dat van 1789 tot kwart over 6 in de ochtend van 7 juni 1839 duurde.”
Hij vertelt vanaf zijn 25e levensjaar maar blikt regelmatige terug naar zijn voorgaande levensjaren. Donatien is een fantast maar de vele waarheidsgetrouwe historische feiten zorgen voor een geloofwaardige beleving van zijn vaak meedogenlozen acties. Hij liegt en bedriegt, doet alles wat God verboden heeft. Is dat de weg om een heilige te worden?
Dit verhaal verbaast je door de vreselijke gebeurtenissen die plaatsvinden, het gevoel van “dit kan nie waar zijn”, verrast je door de afwisseling van goed en slecht in één moment en laat je lachen doordat je je er bewust van wordt dat hij de grootste fantast allertijden is. Zoals hij op blz. 168 schrijft: “Dat verhaal was verzonnen ,maar het had waar kunnen zijn.”

Reacties op: De "schijn" heilige

De heilige - Martin Michael Driessen
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 22,50 Bestel het e-book € 10,00