Falend rechtssysteem

Maddy 10 augustus 2023
De Bekentenis is een triller van John Grisham, schrijver van tientallen thrillers waarvan sommigen ook verfilmd zoals The Firm en The Rainmaker. Eerste druk 2010. Hugo Kuipers is de vertaler. Het verhaal speelt zich af in Amerika en verschillende Staten voeren nog de doodstraf waaronder Texas.

Het verhaal wordt verteld door een alwetende verteller. Het boek is verdeeld in genummerde hoofdstukken en springt van de ene verhaallijn naar de andere. Een belangrijke verhaallijn is die van dominee Keith Schroeder, die op maandagochtend in contact komt met de ex gedetineerde zedendelinquent Travis Boyette. Deze Boyette verteld de dominee over zijn misdadige verleden en vanaf dat moment stelt de dominee alles in het werk om de executie van een waarschijnlijk onschuldige te voorkomen, de executie staat gepland voor de komende donderdag. De tijd dringt. En de andere belangrijke verhaallijn is die van advocaat Robbie Flak, de advocaat van de onterecht ter dood veroordeelde zwarte jongen Donte Drumm. Flak strijdt al negen jaar voor de vrijlating van zijn cliënt en hij gaat tot het uiterste om executie van Drumm te voorkomen.

Het verhaal komt me bekend voor en ik constateer een overeenkomst met “De Gevangene”, een non-fictie boek van Grisham, uit 2006. Ook hier is sprake van een gedwongen bekentenis door een onschuldige verdachte, vele leugens, valse verklaringen, een lokale sportheld als dader en een onterecht veroordeling tot de doodstraf. Wat dit betreft is het verhaal weinig origineel, maar toch wekt dit verhaal emoties op. Ongeloof, verbijstering, woede om al het onrecht wat door het rechtssysteem wordt aangedaan aan onschuldige mensen. Emoties mede gevoed door het waargebeurde verhaal wat opgetekend staat in “De Gevangene”, dus wetende dat het in de praktijk voorkomt.

Het boek is verdeeld in drie delen. In deel I en II is de spanning hoog, de tijdsdruk is enorm en verveelt het verhaal geen moment. Continue wordt de lezer meegezogen in de strijd tegen het onrecht. In deel III is de tijdsdruk voorbij en leest het meer als een nabeschouwing er is nog wel een plot wending maar de spanning is over.

Meer recensies van Maddy