Een dramatische cocktail

Marceline de Waard 05 januari 2024 Auteur
Evelines dochter moet een risicovolle operatie ondergaan om een tumor van haar ruggengraat te verwijderen. Helaas komt ze niet zonder blijvende neurologische schade uit de operatie. Pech of is er sprake van medisch falen?

Uitgedokterd is het verhaal van moeder Eveline, Justus, de chirurg, en Ferdinand, het afdelingshoofd. In korte hoofdstukken laat Kalkman steeds een van deze drie betrokkenen aan het woord. De schrijfstijl is vlot en het verhaal bouwt goed op. Stapje voor krijgt de lezer steeds meer inzicht in de persoonlijke problemen van Justus, het (te) grote ego van Ferdinand en de wanhoop van Eveline. De drie personages komen tot leven, maar soms halen ze de vaart uit het verhaal door beschrijvingen van hoe ze eigenlijk wel of niet zijn.

Het verhaal pakt omdat het laat zien hoe onder de druk van onrealistische zorgcontracten ambitie en ego een verstrekkend effect hebben op de zorg voor kwetsbare patiënten: een dramatische cocktail. Niet zozeer een thriller, maar wel een drama dat tot nadenken stemt. Dat heeft Kalkman goed gedaan in deze fijne roman. Ik las hem met plezier.
3,5*

Meer recensies van Marceline de Waard