Heerlijk avontuur bomvol natuur!

MargreetNap 06 maart 2023
‘Er gleed een donkere schaduw door Jacks blikveld die voor de opkomende zon schoof. Hij greep Twitch’ arm. ‘Kijk daar’, stootte hij uit, want zijn adem stokte ineens in zijn keel.’

Gespot - Jack & Twitch en de jacht op de lammergier | M.G. Leonard | Lannoo

Hier had ik zo ontzettend veel zin in- een nieuw verhaal uit de keuken van MG Leonard! De Keverjongen is een van mijn favoriete series en vorig jaar heb ik zo genoten van Twitch! Ze weet als geen ander een avontuur neer te zetten waarin de natuur een prachtige rol heeft, dat spannend en mysterieus is, zo geschreven dat stoppen met lezen lastig is!

In dit verhaal voor echte speurneuzen staat Jack centraal. Een van de Twitchers- de club vrienden, vogelaars én oplossers van misdaden, die na het eerste avontuur met Twitch in het Avesbos is ontstaan. Hoewel Jack nog wat twijfelt aan zijn kunnen als vogelaar, is hij wel degene die vastberaden op onderzoek uitgaat als hij een gewonde kat heeft gered. Er blijken meer katten gewond en hij vermoedt dat er een dierenbeul bezig is, maar waarom? Samen met een paar andere Twitchers stuit hij op een duister complot… lukt het om de zaak op te lossen voor het te laat is? En kan hij rekenen op de hulp van Twitch? Of?! Want terwijl Jack hard bezig is met zijn onderzoek, heeft Twitch het druk met de komst van een zeldzame vogel, de lammergier is onderweg naar Poeldal. Een once in a lifetime gevalletje, dus hij kan niet anders dan daar mee bezig zijn! Toch? Maar wat als de lammergier ook gevaar loopt?

De perspectiefwisseling is misschien even wennen, en wie ook al weer wie is. Maar mooi is het gedaan hoe je Jack leert kennen met al zijn onzekerheden en vooral doen en dan pas nadenken. Een ook dat je, naast het hele mysterie rondom de mishandelde katten, je ongemerkt tot nadenken wordt gezet over vriendschap, over de ander echt zien. Jack en Twitch, beide zo verschillend, maar beide mogen er zijn!

(Ik ben trouwens benieuwd of in een volgend verhaal een van de andere Twitchers een hoofdrol krijgt- Theo of Ava, naar hun verhaal ben ik ook wel benieuwd!)

Genoten heb ik van dit leuke, spannende en heel fijn geschreven detectiveverhaal vol avontuur, mysterie, vriendschap en natuurlijk natuur! De liefde voor vogels en dieren die Maya heeft, proef je in alles, zo tof! En de cover, zo mooi gedaan weer door Paddy Donelly- uitnodigend en bomvol vogels. Je blijft kijken! De fijne vertaling van Maria Postema is weer om door een ringetje te halen! Ik zag dat in Engeland nu net het derde (en laatste?) deel uit is van Twitch, zal ze al begonnen zijn?

Wat is dit toch echt weer een must-read!
Dikke aanrader, puur leesplezier voor 9+!

Meer recensies van MargreetNap