Hartverwarmend avontuur

MargreetNap 06 maart 2023
‘Selvi rende de berghelling af… Al snel rende Lokka met grote, veerkrachtige sprongen naast Selvi. Hun twee gedaantes vormden de enige bewegingen op de berg.’

Het meisje dat een panter kwijt was | Nizrana Farook | Veltman Uitgevers

Een waanzinnig mooie cover die sprankelt en een titel die vragen oproept, maakten dat ik nieuwsgierig werd naar dit verhaal. Net verschenen, op de plank bij boekhandel Jaspers, en geschreven door een auteur die eerder al goede reviews kreeg. Prima redenen om het boek op te pakken en af te reizen naar Serendib, Sri Lanka.

De twaalfjarige Selvi struint graag door de bergen rondom haar huis. Ze heeft niet zoveel met de anderen uit haar klas, die vinden haar maar een stille en wildeling. In die bergen woont ook Lokka, een unieke panter met prachtige gouden ringen rondom zijn vlekken. Tussen hen is een bijzondere vriendschap ontstaan. Als ze op een dag uit school op zoek gaat naar Lokka komt ze erachter dat ze niet de enige is die hem zoekt. Lokka blijkt in gevaar te zijn! Lukt het Selvi om de bijzondere panter te beschermen en voor hun vrijheid te vechten? Of zal ze beide voorgoed kwijtraken als alles anders loopt dan ze had verwacht?

Een prachtig, hartverwarmend verhaal vol avontuur (compleet met slechteriken) waarin niet alleen vriendschap een mooie rol speelt, maar waarin ook plek is voor de band, de relatie tussen mensen en dieren en de plek die we samen innemen. Terwijl je in een spannend avontuur zit, zet het verhaal dus ook aan tot nadenken. Mooi ook om zo af te reizen naar een voor mij nog onbekende plek en wat mee te krijgen van de natuur en cultuur van Sri Lanka. En Selvi, wat een heerlijk eigenwijs, sterk en lief kind met het hart op de juiste plek!

De korte hoofdstukken houden de vaart er goed in -soms ging het mij iets te snel en zou ik misschien wat meer karakterverdieping willen- en maken dat je door het verhaal vliegt. Niet al te dik met iets meer dan 200 pagina’s is dit een aanrader voor alle dierenliefhebbers die van een tof avontuurlijk en hartverwarmend verhaal houden. Oh, en het is zeker niet alleen voor meisjes, want er is ook een jongen die op zoek gaat samen met Selvi …

Lezen maar zou ik zo zeggen! 10+

Dank voor het recensie-exemplaar Veltman, ik ga zeker nog eens naar Sri Lanka door de verhalen van Nizrana te lezen; het smaakt naar meer!

Meer recensies van MargreetNap