Waanzinnig! Wat spannend!

MargreetNap 06 april 2023
‘’We laten je gaan,’ zei hij. ‘Om precies middernacht. Daarna gaan we op jacht. Je bent hier omdat je onze nieuwe prooi bent.’’

24 uur | Marcel van Driel | Kluitman

Inmiddels kennen jullie wel de bekende slogan die bij de Kluitman Novelles hoort: niet dik, wel spannend! Boeken voor jongeren van net iets meer dan 100 pagina’s en nog geen tientje per stuk. Allemaal geschreven door topauteurs. Deze keer, al weer de 20e titel, een superspannende novelle door Marcel van Driel. Geen onbekende naam in kinderboekenland, dus ik was nieuwsgierig!

Ik dook in het verhaal van Claire(16) die werkt als flitsbezorger. Op een koude winteravond brengt ze een laatste bestelling weg, eigenlijk net buiten het bezorggebied. Terwijl ze nog nadenkt over de extra fooi die ze gaat vragen, staan de jongens haar op te wachten met een wapen. Claire blijkt voor de komende 24 uur hun prooi, hun volgende slachtoffer. Zonder geld, telefoon, jas en op blote voeten zal ze worden opgejaagd, en moet ze uit de handen van de jongens zien te blijven. Lukt het haar, dan krijgt ze een flink bedrag aan geld. Lukt het niet, of houdt ze zich niet aan hun spelregels, dan wordt ze doodgeschoten. Maar dan komt Claire erachter dat de broers valsspelen, hoe kan ze dit bizarre spel overleven?

Stoppen met lezen lukt niet, het boek ging in een keer uit. Het leest als een trein en liet me niet los, ook niet nadat ik het uit had… Het is superspannend, en ontzettend goed geschreven, met een heerlijke vleug droge humor. Ik geloof dat ik hardop een kreet slaakte toen er iets gruwelijks gebeurde, hield mijn adem in toen het nog spannender dan spannend werd, kreeg waterige ogen omdat ik het zo intens gemeen vond wat er gebeurde... Marcel kan je als geen ander in een verhaal meeslepen, en zo ook met dit boek. Waanzinnig! Vakmanschap heet dat. Eenmaal uit was ik er ook nog wel mee bezig, het verhaal gaat echt wel een beetje onder je huid zitten, en van een scène kan ik nu nog spontaan de rillingen krijgen als ik er alleen al maar aan denk! Haha! Kan ik dan niks meer hebben?! Jawel hoor- maar dit is dus niet zomaar spannend, dit is zenuwslopend, en tegelijkertijd dus intens genieten. Aanrader dus! En zeker ook voor de jeugd- qua taalgebruik sluit het volgens mij helemaal bij de doelgroep aan. 14+

Meer recensies van MargreetNap