Een droom die uitkomt…

MargreetNap 06 maart 2023
‘Een traan druipt uit een van Junipers ogen. ‘Ik… ik wist dat ik het kon… Ik wíst het.’

Juniper, de zingende eenhoorn | Henry Lloyd en illustraties van Mark Janssen | Querido

Een eenhoorn die zowel kan praten als zingen, maar door de ander woudbewoners niet heel erg gewaardeerd wordt als het gaat om zijn zangkunsten. Juniper is op zoek naar erkenning en komt via een geheimzinnig doolhof plots terecht in de wereld van nu! Met zijn stem trekt hij al gauw de aandacht van Gaia Wing, een beroemde zangeres. Voor hij het weet staat Juniper naast Gaia in de studio voor een duet dat uiteindelijk de hele wereld over gaat. Fantastisch, eindelijk aandacht! Eindelijk erkenning! Maar dan komt Juniper erachter dat dat beroemd zijn wel een prijs heeft…

Eerder kwam ik Juniper al eens tegen in het verhaal van Prinses Nola en haar waardeloze prins, net als de tweekoppige, altijd kibbelende dwerg Mono en het Doolwoud waar ze wonen samen met wat anderen. Onder het pseudoniem Henry Lloyd schreef Daan Remmerts de Vries namelijk drie ontzettend geestige sprookjesboeken, waar dus ook Juniper in zat. Nu is daar eindelijk de erkenning en heeft de pratende en zingende eenhoorn Juniper een eigen boek gekregen waar hij helemaal zelf de hoofdrol in speelt. Met ook nog eens de prachtige illustraties van Mark Janssen bij elk hoofdstuk! Maar of het ook echt een sprookje is?!

Wat heb ik genoten van Juniper, die een droom ziet uitkomen en tegelijkertijd erachter komt dat het leven niet echt op een sprookje lijkt, en dat het hard werken is om dat wel zo te laten lijken. Geestig is het en regelmatig moest ik grinniken om de woordgrapjes en situaties waar hij in belandt. Een heerlijk avontuur met een hoofdpersoon waar je niet omheen kunt! Leuk is het hoe tussen de regels door de wereld van nu op de hak genomen wordt en tegelijkertijd je een beetje laat nadenken over de relatie tussen mens en dier. De niet al te lange hoofdstukken en prettige schrijfstijl maakten dat ik door het verhaal vloog. Leuk gedaan dit, echt heel erg leuk!

Ik kijk uit naar een volgende samenwerking tussen Daan en Mark, ben benieuwd welk sprookje dat wordt! (Ken je Jungleboek en Sneeuwwit al van dit duo? Aanraders!)

Om voor te lezen vanaf een jaar of 8 en om zelf te lezen vanaf een jaar of 9|10.

Meer recensies van MargreetNap