Krachtig!

MargreetNap 06 maart 2023
‘Maar het raarste was dat het schot - de hardste knal die ik ooit heb gehoord - mijn benen voor mijn gevoel nog sneller lieten gaan.’

Ghost | Jason Reynolds | vertaling Maria Postema | Condor

Een boek dat al even op me lag te wachten, maar waar ik echt even voor wilde zitten. Ik weet niet waarom, maar misschien was het omdat ik echt aandacht wilde hebben voor het verhaal van Castle Cranshaw, Ghost.

Ghost is een twaalfjarige jongen, een jongen ‘met veel geschreeuw vanbinnen’ die het nodige heeft meegemaakt, maar net als bijna elke tiener niet precies weet hoe je nou om moet gaan met trauma’s. Een jongen die wel wil proberen om de dag zonder aanvaringen door te komen, maar op de een of andere manier lijkt dat maar niet te lukken. Vanaf het moment dat zijn vader een pistool op hem en zijn moeder richtte, is Ghost aan het rennen. En onderweg komt hij dus de nodige obstakels tegen. Maar als hij op een dag een hardlooptraining ziet en Ghost opgemerkt wordt door Coach, krijgt het rennen een andere betekenis. Hij zou namelijk een geweldige sprinter kunnen worden, maar dan moet hij zich wel gedragen. Lukt het Ghost het geschreeuw vanbinnen wat rustiger te krijgen en uit de problemen te blijven?

Een ode aan sprinten, maar vooral ook een ode aan vriendschap en familie, dat is dit verhaal. En wat een krachtig verhaal. De belevingswereld van een tiener uit een slechte buurt krijgt een gezicht door het verhaal van Ghost. Mooi ook hoe het gezien worden, je gezien weten, het verhaal van de ander, en het even mogen stilstaan als je altijd maar aan het rennen bent, een plek in dit verhaal krijgt. Het is soms pittig (zoals het leven kan zijn), maar zeker ook geestig.

Onder de indruk van het verhaal en genietend van de prettige schrijfstijl van Zilveren Griffel winnaar Jason Reynolds en van de humor, las ik dit boek in een keer uit. Een pageturner, leest als een film en het is gewoonweg fantastisch gedaan dit. Steengoed. Aanrader voor tieners. En zeker omdat het geen dikkerd is, is dit ook voor de niet-graag-lezer een boek dat met de knalgele cover eruit springt en verdiend om opgepakt te worden. De fijne vertaling van Maria maakt dat je door het verhaal vliegt. Lezen dus! 12+

Oh, en zouden de verhalen van Patina, Sunny en Lu ook vertaald worden?! Ik ben nieuwsgierig naar hun verhaal, zou dat heel tof vinden!
Edit: ja! Dit najaar verschijnt Patina.

Meer recensies van MargreetNap