Goed thrillerdebuut

Marieke Leest 04 augustus 2019
Dankzij Hebban mocht ik deelnemen aan een 'blinddate-leesclub' wat toch spannend is omdat je niet weet of het boek je zal liggen.

In het carpa-complot worden slimme jongeren aangetrokken d.m.v. moeilijke puzzels. Wie de puzzels oplost komt steeds een stapje dichterbij. De jongeren denken dat ze ergens voor solliciteren.

Zo ook de jonge student Geus. Geus gaat helemaal op in het spel ondanks dat zijn zus Anja en zijn vriend Quint het niet helemaal vertrouwen. Dit wantrouwen blijkt terecht als Geus plots verdwijnt en er mensen gechanteerd worden.

Het carpa complot belicht een actueel probleem. Systemen die kunnen gehackt worden en het feit dat Nederland voor een groot deel onder water komt te liggen als er iets misloopt bij een overstroming.

Het verhaal wordt vanuit het oogpunt van verschillende personages beschreven. Het leuke is dat de schrijfster het onderwerp ook doortrekt in de vormgeving van het boek (visjes). Het verhaal is in vier delen onderverdeeld waarvan ik deel 1 en deel 4 erg spannend vond. De spanning zwakte wat af in het midden. Sommige hoofdstukken waren echter voor mij wat onduidelijk tijdens het lezen, andere hoofdstukken waren dan weer heel leuk om te lezen. Misschien waren er ook wat teveel personages van waaruit het boek werd verteld. Het plot was wel goed doordacht. Ik vond het een originele insteek met die puzzels.

Maar ik vond het zeker een goed thrillerdebuut en ben benieuwd naar meer van deze auteur. Ik geef dit boek 3,5 sterren en rond af naar 4.

Meer recensies van Marieke Leest