Mocht spannender

Marieke Leest 13 maart 2020
Dankzij Perfecte Buren en Karakter Uitgevers mocht ik deelnemen aan de leesclub van Mr. Nobody van Catherine Steadman. Deze auteur was mij onbekend. Ze schreef eerder al het boek ‘De duik’ en is vooral bekend als actrice in onder andere Downtown Abbey.

Mr. Nobody gaat over neuropsychiater dr. Emma Lewis die opgeroepen wordt om een patiënt te onderzoeken, die gevonden werd op het strand en niet meer lijkt te weten wie hij is. Ze moet daarvoor echter terug naar het dorp waar ze opgroeide, maar waar ze niet meer aan terug wil denken. Tot blijkt dat deze patiënt dingen weet, die enkel zijzelf weet.

Het verhaal begint mysterieus en heeft veel potentieel voor een spannende thriller. Er is weliswaar een erg lange aanloop en veel medische achtergrond over de aandoening waaraan men denkt dat de patiënt lijdt. Voor de ene wellicht erg interessant, voor de andere is het toch enorm gedetailleerd. Voor mij nam dit de spanning deels weg uit het verhaal, omdat je op sommige momenten heel veel info krijgt. Het tweede deel van het verhaal is echter wel spannender. En dit deel leest dan ook een stuk vlotter.

De hoofdstukken worden afwisselend verteld vanuit verschillende perspectieven, waardoor je wel geboeid blijft om verder te lezen. Alleen wordt er soms in een aantal hoofdstukken plots veranderd van perspectief, en dit maakt het af en toe een beetje verwarrend.

Sommige personages waren mooi uitgewerkt, anderen hadden wat meer uitgediept mogen worden voor de geloofwaardigheid van het verhaal.

Het was een fijne leeservaring, maar voor een thriller had dit boek net iets spannender mogen zijn. Ik geef dit boek 3 sterren.

Meer recensies van Marieke Leest