Mooi geschreven debuut maar heel veel tijdsprongen

Marieke Leest 26 januari 2021

Elly, het hoofdpersonage werkt als vertaalster van ondertitels bij films. Dit komt af en toe terug in het boek. Via herinneringen van vroeger denkt Elly onder andere terug aan haar dysfunctionele relatie moeder en haar relatie met de tien jaar oudere Adam. Het houdt haar bezig.

Ik had het moeilijk met de vele tijdssprongen in het boek. De herinneringen van Elly gaan terug tot in 1973. Het verhaal springt wat van de hak op de tak. Daarom kostte het me moeite om er een lijn in te vinden. Ergens is het wel logisch omdat het over de herinneringen van Elly gaat. En herinneringen zijn niet rechtlijnig. Dus ik begrijp waarom de schrijfster voor dit concept gekozen heeft . Maar het vraagt veel van de lezer om bij te houden hoe het tijdsschema in elkaar zit. Daartoe was de inhoudstafel wel een handige houvast waarbij de jaartallen en ondertitels eventueel kunnen gebruikt worden om jezelf te oriënteren in de tijd.

De herinneringen zelf, waarbij ook telkens verwezen wordt naar het jaar, worden echter wel heel mooi beschreven en goed weergegeven volgens de leeftijd en tijdsperiode waarin Elly zich op dat moment bevindt. Sommige dingen zijn ook heel herkenbaar. Een herinnering aan een film bijvoorbeeld of een bepaalde plek.

Een prachtige schrijfstijl, een mooi debuut, ik miste alleen wat meer verbinding tussen de hoofdstukken onderling.

Meer recensies van Marieke Leest