leuk en leerrijk

Marieke Leest 22 september 2022
Een kinderboek… of een boek voor iedereen? In dit boek kom je alles te weten over plastic! Kijk eens op je heen en zoek alles waar plastic in zit. Dat is heel veel! Ja echt, kijk maar eens rond je want veel dingen gebruiken we dagelijks. Helaas heeft het ook veel nadelen.

Dit wordt allemaal erg helder uitgelegd in dit prachtig vormgegeven boek. Tekst wordt afgewisseld met veel illustraties en het is helemaal niet saai om te lezen. Het is leuk en leerrijk. Eigenlijk moet je echt geen kind zijn om dit te lezen want ook volwassenen kunnen er veel uit leren.

Je komt te weten hoe plastic gemaakt wordt, hoe het gebruik ervan ontstaan is, waar het voor gebruikt wordt maar zeker het belangrijkste onderwerp is de plasticvervuiling en recycling. Het boek drukt je nogmaals met de neus op de feiten.

Plastic soep. Je kent het wel. Helaas… al dat plastic is een enorme overlast voor de natuur. Maar het boek eindigt met een positieve noot: we kunnen er iets aan doen! Zowel op persoonlijk vlak als op wereldniveau.

En wat vinden de kids ervan? Mijn beide kinderen waren direct gefascineerd door het boek! Want de plasticvervuiling, daar hebben ze uiteraard al van gehoord en ze vinden het ook een belangrijk thema. Hebben ze het direct van begin tot einde gelezen? Nee het is best wel een uitgebreid boek, eerst even bladeren, hier en daar wat gelezen maar het staat nu in onze kast en ze kunnen er af en toe in kijken, lezen en wie weet wel eens gebruiken voor een schooltaak.

Het boek zou gewoon sowieso een enorme aanwinst zijn voor in de klassenbibliotheek!

Meer recensies van Marieke Leest