Durf jij na het lezen van dit boek nog te slapen?

Mariella 17 maart 2024
Matthew Blake debuteert met de thriller Anna O. Het boek is vertaald door Arthur Wevers.
Voordat Matthew Blake dit debut schreef was hij onderzoeker en speechschrijver aan het Palace of Westminster. Matthew woont in Londen.
Het idee voor dit boek ontstond toen Matthew onderzoek deed naar slaapcriminaliteit.

Omschrijving:
Anna O. slaapt al 4 jaar aaneengesloten. Tijdens een weekend weg met familie en de vrienden Indira en Douglas vermoord Anna de laatste 2. Sindsdien zijn haar ogen voor altijd gesloten en ligt ze in een doodse slaap. Als kind waren haar ogen altijd geopend. Het begin van de nachtmerrie volgens haar moeder Emily.
Dr Benedict Prince, forensisch psycholoog gespecialiseerd in slaap gerelateerde misdrijven, wordt gevraagd om Anna te behandelen met als doel haar weer tot leven te wekken, zodat ze terecht kan staan voor de moord op haar beste vrienden. De lezer wordt meegezogen in Ben zijn poging Anna te ontwaken. Wat Ben dan nog niet weet is dat hij zelf en Anna O. gevaar lopen.

Mijn mening over het boek:
Vooraf was ik erg nieuwsgierig naar dit boek. Kan Matthew Blake aan mijn verwachting voldoen en een spannende thriller als debuut neerzetten?

Matthew Blake is daarin geslaagd.
Als lezer was ik verrast door de gedetailleerde beschrijving van de hoofdpersonen. Het verhaal wordt vanuit diverse personages verteld. Al snel krijg je als lezer sympathie voor de de diverse personages. Doordat het verhaal vanuit verschillende personages is geschreven, lees je vanuit diverse invalshoeken over wat er voorgevallen is voor en na de moord.

De auteur gebruikt zowel een vertellende en beschrijvende schrijfstijl. Hij beschrijft gebeurtenissen uitgebreid, waarmee hij ons als lezer een beeld in het hoofd schets. Hierdoor worden we constant op een ander spoor gezet en blijven puzzelen: is Anna O. schuldig of onschuldig?
Er is gebruik gemaakt van korte hoofdstukken met cliffhangers. Daardoor blijf je doorlezen. Toch is dat niet het hele boek goed gelukt. Voor mij zat er een dip in het verhaal halverwege het boek. Dit deel vond ik wat langdradig. Dat werd goed gemaakt in het vervolg van het boek en bracht mij weer in de leesmodus.
Het laatste hoofdstuk geeft een hele grote wending aan het boek. Zeer knap gedaan van de auteur.

Anna O. is een thriller waar je als lezer van zal genieten en nadien zal je jezelf afvragen, wat heb ik in mijn slaap allemaal gedaan.

Ik heb het boek Anna O gelezen voor de Hebban Leesclub, dank dat ik mee mocht doen. Met dank aan Harper Collins voor het verstrekken van het boek.

Meer recensies van Mariella