Een boek wat je niet loslaat tot je zeker weet dat de Vuurduivel gestopt is.

Mariella 04 februari 2024
Een originele thriller over een thema wat heel reëel is in Australië.

Het boek vuurduivel gaat over een brandstichter in Australië die door het hele land slachtoffers maakt.
De autoriteiten kunnen de Vuurduivel niet vinden, terwijl de vuurduivel branden blijft aansteken en er steeds meer slachtoffers vallen.

Jake is een gebroken man, ook zijn vriendin is een van de slachtoffers. Voor zijn ogen staat ze ineens in brand. Hij kan niets doen om haar te redden. Hij veranderd in een zombie, leeft in een waas en kan de zorgen voor zijn zoontje niet aan. De zorgen voor zijn zoon worden overgenomen door zijn zus.
Doordat er steeds meer branden op vaste land zijn, heeft ze zich ingeschreven om naar een brandveilig eiland voor de kust van Sydney te verhuizen.

Op een dag komt een vriend naar hem toe en vraagt of hij deel wil nemen aan geheime missie. In 3 weken tijd wordt hij klaargestoomd en gaat hij als bluspiloot werken om samen met het team de Vuurduivel op te sporen.

Dan gebeurt de ergste nachtmerrie. Op het brandveilige eiland staat de Vuurduivel toe. Kan Jake zijn zus en zoontje redden en de Vuurduivel op tijd ontmaskeren.

Zelf begreep ik niet waarom er gekozen is de Vuurduivel in toekomstige tijd te laten af spelen, ook nu zijn grote branden in Australië een thema.
Wel is de manier waarop de branden ontstaan heel uniek. Ik had dit nooit voor mogelijk gehouden.

Het boekt leest vlot weg. Het wordt deels beschreven vanuit Jake, maar ook vanuit de dader. Je wordt constant op verkeerde been gezet met je vermoeden met wie de dader kan zijn.

Nathalie Pagie schrijft al enige tijd thrillers. Het zijn geen vertrek thriller, maar de boeken spelen wel op zonnige oorden of juist in ijzige kou. Ze heeft al diverse nominaties op haar naam staan, zoals beste vrouwenthriller van het jaar 2021 met het boek Camping Oosthoek.
Vuurduivel was MAx Zilveren Vleermuis beste thirller van 2022!

Meer recensies van Mariella