Gwendys Knoppenkist

Mariëlle 28 augustus 2019
Alleen al door de voorkant van dit boek wilde ik dit verhaal dolgraag gaan lezen!

Het verhaal gaat over de 12- jarige Gwendy Peterson. Zij is een nogal mollig meisje, wat vaak gepest wordt. Omdat zij dolgraag wat kilo's kwijt wil, neemt zij in de zomer van 1974, elke dag de trap, die stevig verankerd zit met bouten in de bergwand. Als Gwendy op een dag boven aan de trap op adem staat te komen, wordt ze aangesproken door een vreemdeling. Op een bankje in de schaduw zit een man met een zwarte broek aan, een zwarte overjas en een wit overhemd. Op zijn hoofd heeft hij een zwart hoedje. Er zullen dagen komen dat Gwendy nachtmerries heeft over dat hoedje. De man stelt zich voor als Richard Ferris. Hij laat haar een eigenaardige kist zien met knoppen erop. Uit deze kist komen de heerlijkste chocolaatjes en ook zilveren munten. Maar...de man waarschuwt haar ook voor de verschillende knoppen. Elke knop doet iets anders en de gevolgen hiervan zijn niet terug te draaien. Alleen de rode knop kan zij meerdere keren indrukken, de rest slechts 1 keer. Hij wil dat Gwendy op de kist past en het aan niemand vertelt en laat zien. Zal Gwendy zich wel kunnen beheersen?....

Het verhaal is prachtig! De personages worden zo mooi beschreven evenals het plaatsje Castle Rock, dat je je dit heel goed voor kunt stellen. Ook de diepere laag die dit boek heeft is mooi. Immers: wat zou jij doen als je zoveel macht had dat je hele werelddelen zou kunnen wegvegen met slechts één druk op de knop? Dit is natuurlijk een hele verantwoordelijkheid, zeker voor een jong meisje als Gwendy, die in de bloei van haar leven is. Ook ga je nadenken over andere zaken zoals: alleen een mooi uiterlijk en goede cijfers zijn nog geen garantie op geluk en voorspoed in je leven.

Aan het eind van het verhaal is Gwendy volwassen geworden en komt meneer Farris de knoppenkist weer ophalen. Wat er dan mee gebeurd is zul je zelf moeten gaan lezen.
Het boek krijgt van mij vier sterren.

Meer recensies van Mariëlle