Geheimen, spanning, maar ook info!

marijke 18 juni 2020
Het Pauluslabyrint - Jeroen Windmeijer
Deze roman, een thriller, heeft veel weg van een avonturenroman. De geheimzinnige opdrachten die de hoofdpersoon krijgt, zetten niet alleen hem aan het denken, maar maken ook jou als lezer actief.
Het motto van het boek (woorden uit de consecratie) komt mij, rooms katholiek opgevoed, bekend voor. Maar hoe moet ik dat nu verbinden met een thriller?
De proloog, dienend als ‘teaser’ geeft een uitermate wreed beeld van het vroegere ‘brood en spelen’, je vraagt je wel af wat die ene figuur daar doet en hoe dat nu weer terug moet komen, moet worden verbonden met het verhaal, wat kun je nu wel niet verwachten?
De hoofdpersoon Peter de Haan is archeoloog en doceert aan de universiteit van Leiden. In het eerste deel worden alle personages kort voorgesteld. Zij komen mij bekend voor uit ‘het Isisgeheim’. Het eindigt al direct met een cliffhanger: Hora est…
Dit soort cliffhangers zullen veel voorkomen aan het einde van hoofdstukken of delen. Ook komen er veel verwijzingen voor naar Bijbelteksten, die zijn voor mij niet duidelijk, maar worden gelukkig wel uitgelegd, net als de gebruikte Latijnse teksten.
Binnen 40 bladzijden krijg je op een natuurlijke wijze de spanning van twee cliff hangers te ‘verwerken’. Je zit direct midden in het verhaal. Het raadsel:
blz. 37 ”… de redding is nabij. Afzender Paulus…”
Deze melding komt via een telefoon, die door een van de studenten (?) in de collegezaal is achtergelaten. Maar er is weinig tijd om je te verbazen, want Peter moet naar de officiële plaatsing van de eerste onderaardse container in Leiden. Dit gaat mis, de burgemeester zakt met zijn graafmachine door de bodem van het boorgat… er wordt een jongeman aangetroffen op de bodem van de gang er onder, onder het puin en onder het dieren!bloed ( zoals later blijkt). Als het hoofd van de archeologische faculteit bij een onderzoek in de aangetroffen onderaardse gangen verdwijnt… is het raadsel compleet.
Het boek volgt Peter en vindt plaats in enkele dagen ( 21 maart tot 28 maart) Steeds worden er kloktijden bij vermeld, de bedoeling hiervan wordt ‘íjzingwekkend’ duidelijk. Peter heeft slecht enkele uren om het ‘raadsel’ op te lossen, een oplossing waarvan het leven van zijn vriendin Judith afhangt!
In de tekst en in de indeling wordt veel info gegeven over en worden veel historische verbanden gelegd tussen het Mitraïsme (een mysterie-godsdienst o.a. de inwijdingsgraden, de hele cultus er om heen) en andere godsdiensten: het Jodendom, het christendom, zoroastrisme, de Ebonieten, over de figuur Paulus, de Thora, de Bijbel.
De genoemde inwijdingsgraden krijgt Peter als puzzel aangereikt om uit dit doolhof te ontsnappen en Judith te redden.
De spanning spat er van af. Toegegeven: de gebeurtenissen zijn wel wat toevallig.. de info over de godsdiensten wel wat te lang…. Maar toch: je wordt het verhaal ingezogen, je wilt doorlezen om te weten hoe de gegeven opdracht nu weer tot een goed einde wordt gebracht.
**** 4 sterren

Meer recensies van marijke