Afscheid in het kleurrijk hier en nu

Hoe neem je afscheid van een zeer werkzaam leven als, ja echt wel Marius Touwen, CEO van een grote landelijke arbodienst. Want CEO ben je, hoe dan ook. Geen toespraken, helaas door het Coronavirus geen afscheidsrondes tussen de werknemers aan ontbijt of lunch op verschillende locaties in het land. Wel het boek. Een uitdagende manier van afscheid nemen, zoals de carrièreopbouw is geweest.

Aan de hand van kijken naar en het weergeven van voelen over en beleven van kunst, Leiderschap en drijfveren, daarover spreken met medeauteur Arielle Kormehl, elkaar bevragend, niet sparend, het laten opschrijven, bespreken en uitgeven.

Een eerlijk boek. Mooie uitgave, gebonden, sprekende foto’s, mise en page rustig, papier van goede kwaliteit. Zoals de vormgeving en uitgave van een boek ook tot kunst behoort. Als boekenlezer en liefhebber van mooie uitgaven, de uitdaging meer zoekend in tekst, het verhaal, de eigen verbeelding willen laten werken, wat ik in mindere mate heb met kijken naar kunst, hoewel ik musea regelmatig bezoek, dit boek verdiept mijn kijk nu wel meer in het anders kijken naar abstracte kunst. Dat heeft de inhoud van dit boek wel gedaan, mijn nieuwsgierigheid is meer gewekt.

Het boek stemt ook tot nadenken en zelfreflecteren op de eigen carrière, de vorming en ontwikkeling, de vooroordelen die je kan hebben over CEO’s in het algemeen en deze Freek de Jonge-achtige man in dit soort ondernemerschap in het bijzonder. Kleurrijk is de man en zijn leven, dat blijkt. Touwen stelt zich open en kwetsbaar op. Dat komt niet over als een pose. Zo kan je ook afscheid nemen.

Kijken naar abstracte kunst, het begrijpen vraagt om geduld en bezinning, zoals alle facetten in het leven zijn.

Een mooie verbinding wordt neergezet.

Meer recensies van Marjan Kloosterman