Geen clichés

Marjan Kloosterman 23 september 2019
Een echt objectieve recensie vind ik moeilijk om te schrijven.
Voordat ik Zwarte schuur las, las ik de drie plagen geschreven door Jaan Kross. Een baksteen van een historische roman van 1100 pagina`s, subliem verteld.
Zwarte schuur is van een totaal ander kaliber. Het was omschakelen. Misschien te snel.
Oek de Jong zijn Zwarte schuur is mijns inziens een klassieke Nederlandse roman. Toch niet echt cliché matig ook al neigt het er soms wel toe. Het einde vond ik ontroerend en met mildheid geschreven. Het verhaal gaat over het leven van een schilder, een noodlottig gebeuren eerder in zijn jongere leven, het buitenstaander zijn in een dorp, zijn relatie met zijn vrouw, de verleidingen van het beroemd kunstenaar zijn, het zoeken naar de echte waarde van zijn leven. De afwegingen die gemaakt worden wat wel en niet te zeggen tegen zijn vrouw. Deel III van dit boek is wat overtollig en vergezocht. Al met al een mooi boek en niet eerder lezen dan wanneer je onthecht bent van het lezen en verwerken van een kanon van een ander boek.

Meer recensies van Marjan Kloosterman