Estland een onbekend land met een indrukwekkende historie

Marjan Kloosterman 08 september 2019
Over de historie van Estland is mij nog te weinig bekend. Tussen drie plagen vind ik een prachtige historische roman over een stuk van de geschiedenis van dit land inde 16e eeuw.
Het boek gaat weliswaar over het leven van Balthasar Russow, zoon van een voerman die zich opwerkt tot predikant van de Armeniërs in Tallin. Het boek gaat ook over armoede en rijkdom, de lagere klasse versus, de landheren, de adel, de gegoede burgerij, de kerkvoogdij en de speelbal die dit land is tussen Rusland, Polen, Duitsland, Zweden. Het boek beschrijft de worsteling van Russow met zijn geloof, zijn geweten, zijn moreel besef, zijn standpunten, de politiek, de kerk, de vorsten. Hij schrijft de kroniek over zijn land en wordt gedwarsboomd, geminacht en bewonderd.
Ik moest sommige plaatsen of woorden nazoeken. Dat hoeft niet. Het wel nazoeken geeft wel meer duidelijkheid of plaats en tijd, politiek en kerk.
Estland is voor mij een nog onbekend land. Door dit boek heb ik meer belangstelling gekregen. Ik raad dit boek voor belangstellenden daarom aan.

Meer recensies van Marjan Kloosterman