Historische roman, vier prachtige rozen, met drie in de hoofdrol

Samen met Hebban Leesclub heb ik de Rozentuin van Tracy Rees gelezen en hebben we leuke discussies gevoerd. De Rozentuin is het vierde boek van Rees dat naar het Nederlands is vertaald. Het gaat over drie vrouwen, Olive, Otty en Mabs in het Londen van de 19e eeuw. Alle drie de vrouwen hebben een andere achtergrond en staan verschillend in de wereld, maar ze zijn toch ook hetzelfde.

Rees schrijft op een fijne manier en zet verschillende belangrijke thema’s in de schijnwerpers. Denk hierbij onder andere aan vrouwen onderdrukken en emancipatie. Daarnaast komen rassen en klassenverschillen ook nog aanbod.

Het volgende citaat komt uit het einde van het boek:

“Er zijn echter veel manieren waarop je mooi kunt zijn, net zoals je op veel manieren goed, slecht of geestig kunt zijn. In deze grote, geweldige wereld is plaats voor ons allemaal.”

Dit citaat dekt voor mij de lading van het boek, maar geeft ook direct een mooie boodschap. Het is belangrijk dat iedereen zichzelf is, ongeacht wat een ander van je vindt of denkt of wat je achtergrond is en dat straalt dit boek zeker uit.

De Rozentuin is een heerlijke roman die je meeneemt in het leven van drie fantastische vrouwen, die in een wereld en een tijd leven die hun idealen en denkwijzen niet met open armen ontvangt.

Meer recensies van Marjanne Scheerhoorn