Een heerlijke roman welke je geregeld hardop laat lachen

Ik pleit voor jou! is het zesde boek van Marijke Vos. Marijke heeft verder Ik kom je halen, Van Chanel naar Flanel, Alles op alles, Het staat in de Sterren en De weddingplanner serie geschreven. Het eerste boek van Marijke Ik kom je halen kwam in 2018 uit. Marijke schrijft humoristische romantische feelgood boeken welke heerlijk weglezen en een lach op je gezicht toveren.

In Ik pleit voor jou! staat de jonge ambitieuze advocate Janna Wiersma van advocatenkantoor Dolenhof & Partners in een rechtszaak recht tegenover een advocaat van Van Halen en de Kunnik Advocaten. Na een uitbundige vrijdagmiddagborrel is Janna het linnentasje met vertrouwelijke documenten van de nieuwe vechtscheiding kwijtgeraakt zonder dat ze weet waar het tasje is gebleven. Het enige wat ze nog weet is dat ze over de gaatjesschoenen van een knappe man heeft overgegeven. Janne vertegenwoordigt in een rechtszaak een BN’er wie gaat scheiden van haar man, wie wordt vertegenwoordigt door een advocaat van Van Halen en de Kunnik Advocaten. Laat dit nou de man zijn over wiens gaatjesschoenen Janna haar maaginhoud heeft geleegd, erger kan niet. Dit wordt een vechtscheiding waarvan de media smult, gezien beide BN’ers zijn regelmatig op televisie te zien, onder andere bij Ranking de Stars. Als Janna deze rechtszaak wint, zal dit haar helpen om indruk te maken op haar baas en om door te groeien binnen het advocatenkantoor. Zal het Janna lukken om deze zaak te winnen? Vindt ze de linnentas met vertrouwelijke documenten terug? En wie is toch die advocaat van Van Halen en Kunnik Advocaten met de beruchte gaatjes in zijn schoenen?

De schrijfstijl van Marijke Vos is vlot, leuk en humoristisch. Met korte zinnen, kleine details en grapjes zorgt Marijke ervoor dat je door blijft lezen. Twee van deze grapjes zijn onder anderen de gaatjes in de schoenen van de mannelijke advocaat van Van Halen en de Kunnik en het Rotterdam Amsterdam grapje over het linnentasje met de tekst “Pleur ’t in me tassie”. Deze grapjes zorgen tijdens dat je tijdens het lezen regelmatig hardop moet lachen, binnenpretjes hebt en dat je verder wilt lezen.

Het valt op dat Marijke veel vrouwelijke namen bedenkt welke eindigen op de letter “a”. Zo komen de volgende vrouwennamen voor in Ik pleit voor jou!: Janna, Lola, Petra, Chelsea, Lucilla en Barbera. Dit geeft een leuke twist aan het verhaal en het zorgt tevens dat je de namen van de vrouwelijke personages makkelijker onthoudt. Daarnaast gebruikt Marijke voor de mannelijke personages Nederlandse namen als Leo, Robert, Thijs en Hans. Net als met de vrouwennamen zorgen de mannennamen ervoor dat je ze makkelijk onthoudt en dat ze lekker weglezen.

Marijke laat je in Ik pleit voor jou! kennis maken met de wereld van de advocatuur. Door het lezen van het boek krijg je een kijkje in het leven van een jonge advocate die alles doet om de vechtscheiding te winnen. Hierbij wordt de competitieve cultuur in de advocatuur omschreven, het over werken en het verdedigen van een cliënt waar je het niet mee eens bent. In het verhaal komt duidelijk naar voren welke moeilijkheden een rechtszaak met zich meebrengt en welke keuzes advocaten moeten maken tijdens de verdediging van hun cliënten, zelfs als je het niet eens bent met je cliënt. Je doet alles om de rechtszaak te winnen al weet je dat je hem gaat verliezen. Je zet je altijd voor meer dan 100% in.

Aan het einde van Ik pleit voor jou! wordt nog een wijze raad gegeven, namelijk dat je in je werk naar jezelf moet blijven luisteren wat jou gelukkig maakt en niet wat een ander gelukkig maakt.

Met Ik pleit voor jou! heeft Marijke weer laten zien dat zij heerlijke, humoristische feelgood romans kan schrijven die je in één keer wilt uitlezen.

Meer recensies van Marjanne Scheerhoorn