Spiegeltje, Spiegeltje aan de wand

‘De mooiste van het land’ is het eerste korte verhaal in De sprookjes bestaan serie van Tamara Haagmans. Het is een heerlijk sprookjes achtig kort verhaal waarin een sprookjes prinses haar prins ontmoet. Of kan ik beter zeggen, het sprookje dat Sneeuwwitje met Aladin gelukkig wordt? Hoe het verhaal eindigt mogen jullie zelf lezen, dat ga ik niet verklappen.

Vanaf de eerste pagina word je het verhaal van Noa en Ralf in gesleurd en laat het verhaal je niet meer los tot de laatste bladzijde. ‘De mooiste van het land’ speelt zich af in het Nederlandse pretpark Lang en Gelukkig Land waar al jouw favoriete sprookjes tot leven komen en waar je elke dag een sprookjesfiguur kan zijn (als je het goed aanpakt!). Noa heeft haar droombaan, namelijk het zijn van een sprookjesprinses en ze wil geen vaste relatie met een collega. Maar brengt Aladin, beter bekend als Ralf, daar verandering in? Stiefmoeders zijn niet altijd koude kikkers die de dochters van hun overleden mannen alle klusjes laten opknappen. Het kunnen echte normale mensen zijn, misschien wel af en toe met vreemde trekjes.

Het verhaal smaakt naar meer en gelukkig zijn deel twee en deel drie van De sprookjes bestaan serie al uit. Tamara heeft een fijne schrijfstijl, die vlot is en lekker wegleest. Door de korte hoofdstukken en de korte beschrijvingen zit je zo in het verhaal en gaat de fantasie met je aan de haal. Tamara zorgt er voor dat je je goed kan inleven in de Noa, de hoofdpersoon, zodat je iedereen haar kan zijn, waardoor je een prinses voelt tijdens het lezen.

Tamara geeft met ‘De mooiste van het land’ een leuke en soms hilarische draai aan bestaande clichés in sprookjes. Dit zorgt voor een frisse kijk op sprookjes en zorgt er voor dat je de wereld met een andere blik gaat bekijken.

Wat ik mooi vond aan het verhaal is dat discriminatie, op welk vlak dan ook, wordt behandeld. Tamara laat zien dat hoe gelijk we in Nederland ook zijn, dat we dat eigenlijk niet zijn en dat iedereen ongeacht je afkomst, huidskleur, geslacht of wie je ook bent er last van kan hebben. Iedereen kan er mee te maken hebben, het maak niet uit waar je opgroeit of wie je ouders zijn. Het is belangrijk dat je geen conclusies trekt op halve waarheden, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Ik vond het mooi hoe Tamara dit onderwerp in ‘De mooiste van het land’ heeft verwerkt.

Ik raad iedereen, of je nu wel of niet van sprookjes houd, ‘De mooiste van het land’ te lezen. Iedereen heeft een sprookje en wat magie in zijn of haar leven nodig. Het hoeft geen prins op het witte paard te zijn, je kan ook een relatie aangaan met de boze heks. Het is een heerlijk verhaal wat je tussendoor leest en waarin je even kan wegdromen. Het verhaal doet je de echte wereld even vergeten.

Meer recensies van Marjanne Scheerhoorn