Een geheim kan je breken of iets moois opleveren

Marjanne Scheerhoorn 02 september 2022
Het begint met een geheim is het debuut van Daniëlle van Helden. Ik heb Daniëlle van Helden leren kennen met haar verhaal Op rolletjes in de Zomer Romcomnibus en toen was ik benieuwd waarmee zij ons nog verder zou verblijden op verhaalgebied.

Het begint met een geheim gaat over Suus, een vrouw van 27 jaar, werkend in de kringloopwinkel van haar beste vriend, haar droom is leven van haar grootste hobby, tekenen en schilderen. Alleen hoe gaat dit verlopen? Wat is er gebeurd met Emma en wat voor (foute) beslissingen gaat Suus nemen? Suus neemt verschillende beslissingen, de ene beter dan de andere en ze komt er achter dat je soms misschien beter naar iemand kan luisteren. Suus komt er achter dat ze soms beter niet te impulsief kan handelen en dat ze ook meer vertrouwen in zichzelf mag hebben.

Van Helden brengt de verschillende personages tot leven en het zijn net echte mensen. Ik herken mijzelf wel in Suus. Ik heb ook een haat haat relatie met sporten en ik ben ook graag creatief bezig, alleen ben ik niet zo goed als Suus en bij mij blijft het echt bij een hobby.

Het verhaal is door van Helden op een luchtige en fijne manier geschreven. Ik kon mij makkelijk verplaatsen in Suus. De emoties van de personages zijn echt en geloofwaardig waardoor het boek geloofwaardig overkomt. Iedere lezer kan zich in Suus of in één van de personages inleven.

Het is gegarandeerd dat je tijdens het lezen van het verhaal verschillende emoties voorbij voelt komen. Je wilt soms tegen de hoofdpersoon schreeuwen of haar juist een dikke knuffel geven.

Een belangrijke les vanuit het boek is dat je soms je dromen achter na moet gaan en dat je kan vertrouwen op je vrienden.

Als je dol bent op heerlijke feelgoodverhalen met een onderliggende boodschap en een mooie boodschap, dan is Het begint met een geheim echt iets voor jou!

Meer recensies van Marjanne Scheerhoorn