Hedendaagse spannende geslaagde thriller!

MarlousDemian 29 maart 2024
Voor de leesclub van de boekenreizigers onder leiding van Erna Eikhoudt las ik dit keer ‘Verlaat de gevangenis zonder te betalen’ geschreven door Marjolein van der Gaag.
Deze schrijfster is voor mij onbekend, dus dit boek is dus een kennismaking. Verlaat de gevangenis zonder te betalen is de vierde thriller van de hand van Marjolein van der Gaag. Samen met Marcella Kleine schreef ze ook een aantal boeken.
In ‘Verlaat de gevangenis zonder te betalen’ lezen we het verhaal van Ronald en Brenda met hun kinderen Marit en Joep. Brenda van Ameland raakt in alle staten als dochter Marit ‘s ochtends niet op school aankomt. Brenda werkt als afdelingsdirecteur bij de Belastingdienst. Ze wordt volledig in beslag genomen door alle puinhoop die is ontstaan bij de kinderopvangtoeslag. Ze is in feite een beetje vervreemd van haar gezin. Ze heeft haar gezin verwaarloosd en weet eigenlijk niet wat Marit bezighoudt. Het huwelijk met Ronald staat volledig onder druk en ze verwijten elkaar alles. Ronald heeft daarnaast ook zijn eigen problemen. Een complete chaos waar het vinden van Marit de hoogste prioriteit heeft.
De schrijfstijl van Marjolein van der Gaag ervaar ik als erg prettig en toegankelijk. Het verhaal kent meerdere thema’s en geschreven in de huidige tijd. De invloed van de kinderopvangtoeslag in de maatschappij is enorm en je hoort wel de verhalen, maar een verhaal als dit is denk ik ook heel reëel. Brenda als persoon bij de betrokken instantie, maar ook de gevolgen voor een gezin wat er omheen leeft ook, maar ook de gevolgen voor de slachtoffers.
Het verhaal is zo geschreven dat je aan de titel van het hoofdstuk ziet vanuit wie het geschreven is, je leert zo alle personages een beetje kennen. Het ene personage meer dan de andere.
Door de vele verhaallijnen die aan het eind bij elkaar blijven, blijft het verhaal spannend en tot op de laatste bladzijde aantrekken om uit te lezen.

Verlaat de gevangenis zonder te betalen is voor mij een hedendaagse thriller die mij heeft geboeid tot op de laatste letter en dus een zeer geslaagde kennismaking en nieuwsgierig naar de eerdere boeken van Marjolein van der Gaag.

Meer recensies van MarlousDemian