Heel origineel boek met leuke extra's

Marthe 17 maart 2020 Auteur
De schrijfstijl van Elke Sannen is heel aangenaam om te lezen. Ik vloog door het boek heen. Tijdens de eerste pagina’s moest ik er wel even inkomen, maar zodra dat gelukt was, kon ik het echt niet wegleggen.

Het boek speelt zich af op het eiland Beleza No Mar, een Portugese kolonie. Er worden dan ook Portugese benamingen gebruikt (bv. Palacio, Casa dos Lunáticos), maar het is duidelijk wat die betekenen. Vooraan in het boek vind je ook een kaart van het eiland. Het eiland zelf, de wereld van Elia en de maatschappij zijn erg goed uitgewerkt en heel realistisch beschreven.

Elia zelf is een heel realistisch personage. Het voelt aan alsof je aan het lezen bent over iemand die echt bestaat, ergens in een andere wereld, en die je zijn verhaal vertelt. Daarnaast maken we ook kennis met de personages die hij ontmoet, zoals het intrigerende en enigszins mysterieuze meisje Aznii en de vriendelijke oude man die ze Opa mogen noemen. Deze personages voelen net als Elia aan als echte mensen met wie je als lezer ook een band krijgt. Daardoor kon ik zelf heel erg meeleven met de gebeurtenissen in het boek.

Wat ik ook een heel leuk element vond, is het dierenboek. Elia’s vader is meegenomen door de militaire politie en overleden, maar hij heeft Elia een dierenboek nagelaten en praat op die manier nog tegen zijn zoon. Regelmatig laat Elia het boek openvallen en aan de hand van de karakterbeschrijvingen van dieren krijgt hij dan advies. Zo is zijn vader toch nog aanwezig, ook al is hij er fysiek niet bij.

Het verhaal is meeslepend en best spannend. Het heeft een open einde, wat ik zelf niet altijd even fijn vind, maar dat einde klopt wel: het is een mooi moment om het verhaal te stoppen. Positief daaraan is natuurlijk dat je het vervolg kan invullen zoals je zelf wil.

Dit boek is in ieder geval een aanrader! Niet alleen voor jongeren, ook mensen die al wat langer 13+ zijn zullen het graag lezen.

Ik kreeg dit boek als recensie-exemplaar. Dat heeft mijn mening op geen enkele manier beïnvloed.

Meer recensies van Marthe