De moeite waard

mevrouwWillems 15 december 2022
Het boek gaat over een zwarte vrouw Dana die in 1976 leeft. Ze blijkt gelinkt te zijn met haar witte voorouder Rufus, elke keer als hij bijna doodgaat wordt ze naar zijn tijd getransporteerd om hem te kunnen redden.

Maar.

Hij woont in 1815, in Maryland en zijn familie (en later hijzelf ook) zijn slavenhouders. Hoe moet ze daar overleven?

Het boek is ZO goed geschreven, het had net uitgekomen kunnen zijn. Het is geen 'easy read', het racisme is beklemmend in dit boek, je kunt er niet aan ontsnappen. Net als Dana, die moeite heeft met de weg naar huis te vinden.

Dit boek, officieel een science fiction boek, maakt voor mij de geschiedenis van die tijd veel levendiger. Ik heb het idee dat ik na het lezen van dit boek veel beter mee kan voelen met de slachtoffers van die tijd.

Wat betekent het om macht te hebben en die te gebruiken? Wat kun je als monddode, machteloze? Dit boek laat zien dat je in een hopeloze situatie toch je weg kan vinden.

Meer recensies van mevrouwWillems