Geknipt voor jou

mevrouwWillems 15 maart 2024
Geknipt voor elkaar van Mienke Fijen

In Maastricht openen Lara en Boyd samen een nieuwe kapperszaak. Ze moeten alleen eerst weg zien te komen van hun oude baan en vervelende baas Jules. O, en ook nog een mooi pand vinden. Dat lukt, met verbouwingshulp van de broer van Lara, Mick. In het zonnige straatje vinden ze zelfs nog knappe buurman Thijs, de fietsenmaker.

De karakters in dit boek hebben allemaal een verleden, waar je gaandeweg het verhaal achter komt. Het verleden speelt mee, en heeft effect op hun handelen van nu. De enige bij wie ik dat niet zo goed vind uitgewerkt is Jules. Waarom is hij zo'n slang?

Jules is de baas bij Do or Dye, een hip kapsalon waar Lara en Boyd eerst werken. Hij was mijn favoriete karakter, juist omdat het de schurk van het verhaal is. Ik had graag meer over hem gelezen. In de boekenclub waar Mienke aanschoof vertelde ze dat ze nog een mooie scène had met hem, maar die heeft ze moeten schrappen. Wie weet zien we dat nog eens terug als een bonus ergens.

Het boek was snel te lezen. Er zit bijvoorbeeld veel humor in, zo zitten er veel haargrapjes in het boek, maar de karakters reageren daar zelf ook op door met hun ogen te rollen. Ik vond het heel natuurlijk overkomen, zo zou ik ook reageren.

Ook de stad Maastricht kreeg een glansrol. Er werden verschillende mooie plekken benoemd. Ook staan er zinnetjes in dialect tussen. Nooit teveel, ook voor iedereen te volgen die geen Limburgs kan. Dat maakte het allemaal levendiger.

Dit is een fijne feelgood, waar de nodige humor en diepgang in te vinden is. Ik raad hem zeker aan.

Meer recensies van mevrouwWillems