Lees over Paola, Anna, Aurelio, hun familie en vrienden en geniet...

Mieke Schepens 25 maart 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Voor in het boek lees je onder de titel de volgende woorden: ‘figlia d’anima’. Voluit is de uitdrukking ‘Figlia della mia anima’; dit is de letterlijke vertaling van ‘Dochter van mijn ziel’.
Dat begrip stamt uit een tijd dat er in Sardinië enorme armoede heerste. Veel families hadden te veel kinderen om ze allemaal te kunnen voeden en daarom gaven ze soms een of meerdere kinderen weg.
Dat was dan een soort adoptie, maar zonder iets vast te leggen.

‘Dochter van mijn ziel’ neemt je mee naar het bijzondere Sardinië. De roman voert je mee op de reis van Paola Orru, die na de dood van haar vader vanuit Utrecht terugkeert naar het eiland waar haar wortels liggen.
Haar vader wordt begraven in het zuiden van Sardinië.

“Hoe durfde zij een uitspraak te doen over verdriet? Uitgerekend zij, de voornaamste bron van verdriet in mijn leven. Zij, de oorzaak van mijn vaders gekte. Zij, degene die ons gezin uiteen liet vallen.”

Biegel schetst een levendig beeld van Sardinië, met haar rijke cultuur, tradities en prachtige landschappen. De beschrijvingen zijn zo gedetailleerd dat je je haast op het eiland waant. De lezer proeft de zilte zeelucht, ruikt de geur van verse kruiden en hoort het gerinkel van de schapenbellen.

“Met gefronste wenkbrauwen blijft ze me aankijken, slaat tenslotte haar ogen neer en gaat zwijgend verder met handwerken. De frons wijkt niet uit haar gezicht. Ze keurt het uitje af. Om de een of andere reden is het op Sardinië een onuitgesproken regel dat je niet eerder dan juli naar het strand gaat.”

Paola's terugkeer naar Sardinië gaat niet zonder slag of stoot. Ze wordt geconfronteerd met haar verleden en met de geheimen die haar familie en haar vriendin Anna al decennialang verborgen houden. De roman verkent thema's als familie, liefde, verlies, identiteit en vergeving.
Biegel heeft een vlotte en beeldende schrijfstijl. De personages zijn goed uitgewerkt en je leeft al snel mee met hetgeen hen overkomt.
Lees over Paola, Anna, Aurelio, hun familie en vrienden en geniet...

‘Dochter van mijn ziel’ is een meeslepende, spannende roman die je van begin tot eind in zijn greep houdt. Het is een verhaal over familiegeheimen, onmogelijke liefde en de kracht van vergeving. Een aanrader voor iedereen die van een goed geschreven roman houdt met een vleugje romantiek en exotisme.
In de epiloog las ik iets wat ik niet verwacht had.

Meer recensies van Mieke Schepens