Een boeiend verhaal over de cultuur en gebruiken van weleer!

Mieke Schepens 17 december 2016
In dit deel worden de twijfels beschreven die Marrie ervaart. Het verdriet over dood en over de onuitgesproken gevoelens van dierbaren waren heel goed voelbaar.
We lezen over het personage Marrie zelf maar vooral over de gebeurtenissen die om haar heen plaatsvinden. Dat alles gebeurt op een ingetogen manier, helemaal passend in het tijdsbeeld.
De zorgen die men toendertijd had om een deugdelijk middel van bestaan op te bouwen zijn goed voelbaar in het tweede gedeelte. Om niet af te glijden in armoe en bijna alles te willen aanpakken om met het gezin te kunnen overleven.
Ook in deze uitgave is het duidelijk dat de auteur zich bijzonder goed geïnformeerd heeft en de lezer meeneemt op een avontuur in de tijd waar het voor vrouwen nog niet vanzelfsprekend was om een eigen mening te hebben.
We komen de eerste auto's tegen in dit verhaal, wat een heel nieuwe periode in Nederland inluidt. De mogelijkheden groeien voor de beroepsbevolking. Ook voor Lammert is dit het geval aangezien hij voor het beroep van kaasventer heeft gekozen. De inwoners uit Huizen waren liever eigen baas en een grens diende alleen maar om overgestoken te worden. Ze zagen hun afzetgebied steeds meer groeien.
Door het boeiende verhaal over de gebruiken en de cultuur van deze periode lees je over de soms wat vreemde woorden heen. Deze worden achter in het boek verklaard in een verklarende woordenlijst, maar meestal is het niet nodig om daar in te kijken omdat de betekenis tijdens het lezen duidelijk is geworden.
Een mooie toevoeging is het nawoord dat handelt over kaas en kaasventers, met name de Duitse kruiers. Deze ter zake doende informatie wordt hier op een prettige manier aangeboden door Janine.
Deze bundel heb ik graag gelezen en kan ik waarderen met 4/5 sterren.

Meer recensies van Mieke Schepens