4,5/5* Een spannende maar ook ontroerende roman

Mieke Schepens 15 maart 2019
Mattias was nog jong maar ging dood.
Zij bleven achter. Zij vertellen.

"Een week na Mattias werd zijn fiets bezorgd."

In negen hoofdstukken vertellen achtereenvolgens zijn vriendin Amber, zijn vriend Quentin, zijn opa en oma, een verkoper die alcoholist is, een gamer die ook roadie was, zijn moeder Kristianne, de blinde loper Chris, de moeder van een ongelukkige en tenslotte nogmaals Amber, over hun herinneringen of gebrek aan herinneringen aan Mattias en hoe ze daar mee zijn omgegaan.

Sommigen hadden hem lief, anderen kenden hem nauwelijks, en alle herinneringen zijn anders. In elk leven speelt hij een cruciale rol, soms juist door er niet te zijn. Acht verschillende levens die in dit boek verbonden zijn door Mattias.
Langzaam wordt duidelijk wie Mattias was en wat er die avond gebeurde.

Zijn vriendin zag hem niet meer nadat ze ruzie hadden...
Dit boek laat de lezer nadenken over angsten van nu, over hoe je met verlies om kunt gaan en, omdat er anders niets meer is, over herinneringen die we benoemen en die soms veranderen naarmate de tijd verstrijkt.

De prachtige cover symboliseert de plaats waar het eindigde.

'Na Mattias' leest lekker vlot en door de bijzonder manier van samenstelling blijft het interessant tot en met het laatste woord. Het is een spannende maar ook ontroerende roman. - Graag Gelezen.

Meer recensies van Mieke Schepens