4½ van 5* De laatste woorden in het verhaal zullen je vast en zeker de adem benemen!

Mieke Schepens 08 april 2024
Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

In ‘Veertien woorden’ draait het om Jasleen Martens, die een groot deel van haar volwassen leven het verlangen had om special agent te worden. Al snel bracht ze het tot rechercheur bij speciale elite-afdeling van de NYPD. Maar dat was voor haar nog niet genoeg en ze is dolgelukkig wanneer ze aangenomen wordt door de FBI.

Wanneer ze tijdens haar laatste werkdag bij de NYPD opgeroepen wordt om even te gaan kijken bij een sterfgeval wat een uitgemaakte zaak lijkt, steekt bij de kritische Jasleen een ongemakkelijk gevoel de kop op en ze besluit de zaak zelf verder te onderzoeken.
Ze ontdekt dat er veel meer aan de hand blijkt te zijn en omdat deze zaak zich afspeelt in zowel Nederland als New York, betrekt ze haar nieuwe mentor van de FBI hierbij.

De slachtoffers zijn allemaal Nederlanders en het getal veertien lijkt een prominente rol te spelen. Ook nu wordt haar theorie afgedaan als een ongelukkig toeval, totdat Jasleen haar mentor weet te overtuigen van het belang van het getal veertien dat telkens opnieuw opduikt. Als ze aangeeft dat dit naar haar mening het werk is van een seriemoordenaar die het op Nederlanders voorzien heeft, krijgt ze geen ondersteuning; ze staat er weer alleen voor.

“De makelaar had hem voor het eerst benaderd nadat hij nog maar net uit de gevangenis was ontslagen en berooid over straat zwierf. Hij was pas zevenentwintig en had bijna tien jaar achter de tralies doorgebracht. Tien jaar was niet lang voor moord, zelfs niets als de dader minderjarig is. Dit had hij te danken aan de topadvocaat, die hij normaal niet had kunnen betalen maar die hem enkel hielp omdat het een zaakwas met veel media-aandacht en waarmee hij op een later moment rijke klanten aan zich kon binden. Betere marketing dan voor en tijdens de zittingsdagen op primetime in het nieuws verschijnen bestond er niet.”

‘Veertien woorden’ van Ronald van den Broek is een meeslepende thriller die je van begin tot eind in zijn greep houdt. De spanning wordt geleidelijk opgebouwd en de plot zit vol met onverwachte wendingen. De cliffhangers aan het eind van een hoofdstuk zijn subliem!

Jasleen stuit tijdens haar onderzoek op een complex web van leugens en tegenstrijdigheden, en ze moet al haar intelligentie en moed inzetten om de waarheid te achterhalen.
Tijdens haar onderzoeken komt uiteindelijk zelfs een personage in beeld dat aan oud-president Trump doet denken.

“We weten nog steeds niet hoe hij aan die informatie is gekomen. Maar het heeft hem geen windeieren gelegd, want vandaag staat hij op flinke voorsprong in de peilingen. ‘Zou de oud-president zelf of iemand binnen zijn directe invloedssfeer de opdrachtgever kunnen zijn?’ ”

Ronald van den Broek heeft een vlotte en beeldende schrijfstijl die ervoor zorgt dat je het boek in een mum van tijd uitleest. De karakters zijn goed uitgewerkt en je leeft al snel mee met Jasleen en haar team. Ik kijk uit naar een volgende verhaal met Jasleen Martens in de hoofdrol.
De auteur weet de spanning tot het einde vast te houden en de laatste woorden in dit verhaal zullen je vast en zeker de adem benemen...

Meer recensies van Mieke Schepens