Het is prima zo. Alles, ook dit boek, mag er zijn

Als we geen probleem maken is alles prima. Dat is zo ongeveer de pragmatische boodschap dat ik oppik uit dit compacte non-fictie bundel aan betogen over het cultiveren van, wat de boeddhistische non Pema Chödron, Bodhisattva noemt. Ze heeft er een heel leven lang aan studie, training en ervaring opzitten. Als zij zegt dat dit een goed idee is dan ís dat zo. Ze put uit millennia aan spirituele wijsheden. Bodisattva is het ultieme antwoord op lijden en legt ze als volgt uit:
‘Een Bodhisattva is iemand met als hoogste streven ontwaken ten bate van alle levende wezens.'
In opeenvolgende hoofdstukken wijdt ze de lezer in om tot dit ‘welcoming the unwelcome’ te komen. Heel pragmatisch terwijl deze methode natuurlijk ook een niet praktische contradictio in terminis is. Een waarheid als een koe volgens een Hollandse nuchtere wijsheid. Al lezende over prachtige wijsheden uit het oosten valt mij op dat ze de vertaalslag naar het Westen mist. Ze hinkelt op twee gedachten. Mijns inziens heeft ze de boeddhistische wijze wel dóór, maar zelf nog niet genoeg doorleeft om de boodschap op te pakken en toe te passen als gewoonte in het dagelijks leven als niet boeddhistische non, wat de meeste lezers toch zullen zijn. Toch vind ik dit boekje een bewonderenswaardige poging om grip te krijgen op vriendelijkheid, mededogen en medemenselijkheid. Als je zin hebt om je verder te bekwamen in boeddhistische richting biedt Pema Chödrön tot slot ons leken nog een paar haalbare oefeningen aan. Ik ben daar helaas te Hollands voor.

Meer recensies van Mieke Scheveningen