Leren vinden wat je niet zocht

Onthullend verhaal over de zoektocht van diverse vrouwen naar zichzelf. De vrouw in al haar facetten krijgt hier de hoofdrol en een podium. Het boek met de vreemde titel ‘De bekentenis’ en prachtige cover van een figuurlijke konijn, gaat op natuurlijke en prozaïsche wijze over feminisme en vrouwenemancipatie. Als lezer wordt je meegenomen naar de belevenissen in de jaren ‘80 van Elise Morceau, afgewisseld eind 2017 begin 2018 door de oprechte verkenningen van haar dochter Rose Simmons naar het wezen van haar verloren moeder. Rose probeert haar verleden te reconstrueren uit het beetje informatie dat ze uit haar zoektocht weet los te peuteren. De schrijfster van ‘Hart van was’, Constance Holden, speelt een sleutelrol in dit verhaal. Onbedoeld is zij de katalysator van hoe je als vrouw onvoorwaardelijk van jezelf kan leren houden. De ontknoping van De bekentenis heeft drie boeken nodig. De sleutel van het verhaal over Elise Morceau wordt verborgen in het boek: ‘Groen konijn’. De tweede bestseller dat Connie schreef en uitgaf toen ze een liefdesverhouding had met Elise Morceau. Hoe dit fictieve boek in de pers ontvangen werd, zou zo de synopsis van De bekentenis van Jessie Burton kunnen zijn:

“ ‘Konijn is arrogant, tevreden met haar bestaan en heeft altijd de leiding. Ze leeft in haar eigen wereldje – tot ze op een dag verliefd wordt. Konijn moet leren wanneer ze moet loslaten en wanneer ze moet vasthouden, want als je niet weet hoe de vrijheid eruitziet, weet je ook niet wanneer je haar verliest. Een prachtige, tijdloze fabel over transformatie, hartstocht en spijt, van de bestsellerauteur van Hart van was.’
Daaronder stonden wat recensies:
‘Constance Holden bewijst weer dat ze de koningin van de menselijke emotie is.’
‘Sprankelend, wijs en apart.’ ‘Een vreemd verhaal over een vreemde vrouw en hoe de liefde dwazen van ons allen maakt.' ”

Brokstukken uit het verleden van Elise Morceau en haar relatie met Constance (Connie) Holden komen briljant samen en vormen het ultieme slotverhaal in het derde en laatste boek van Connie, die dankzij de bemiddeling van Laura, alter ego van Rose, uiteindelijk in 2018 uitgebracht wordt. Zo staan alle vrouwen door de tijd heen schouder aan schouder, en óp elkaars schouder om elkaar door schade en schande te ondersteunen in hun groei. Constance Holden over zelfvertrouwen:

“ 'Je moet altijd een prijs betalen. Je betaalt als je liefde ontvangt, maar ook als je haar loslaat.’
Iets in haar stem zorgde dat ik opkeek. ‘En wat is die prijs, in jouw ervaring?’
Connie zuchtte en dacht diep na. ‘Dat je hoe dan ook je recht op onschuld verspeelt. Als je weggaat bij iemand van wie je ooit hebt gehouden, kom je dichter bij de persoon die je werkelijk bent.' ”

Al eerder zag ik de televisie serie van Jessie Burton gebaseerd op haar historische roman ‘Het huis aan de gouden bocht’. Nieuwsgierig geworden las ik deze bijzondere psychologische, filosofische coming-of-age roman. Wat heb ik er van genoten!

Meer recensies van Mieke Scheveningen