Graziosi kust de Olympische goden wakker uit hun schone slaap

Een ding maakt Barbara Graziosi (hoogleraar klassiekers aan de Princeton University) zeker duidelijk, het is beter voor de mensheid om deze goden niet te negeren. Je kunt beter mét ze leven dan dat ze zich dankzij jouw ontkenning tegen je keren, ze je als hun werktuig gaan gebruiken voor eigen doelen. Ze zijn voelbaar als innerlijke krachten, maar niet altijd even zo betrouwbare partners. Dat maakt van dit boek een heel spannend verhaal. Want wie zijn deze goden die van binnenuit het roer van ons leven willen overnemen? Leer uzelve kennen door je te spiegelen aan hun werken.

“Juist omdat het de goden volkomen koud laat wat er op het menselijk vlak gebeurt, hebben we de spannende gelegenheid hen op ons gemak te bekijken, en te ontdekken hoe ze op de Olympus met elkaar omgaan.”

Gedurende de reis in de tijd toont ze de transformatie aan van de goden die aanvankelijk alleen op de berg Olympus woonden. Daar, hoog op de berg in de klassieke oudheid, werden ze voor het nageslacht gesitueerd en episch verbeeld door Homerus en Hesiodus. De Grieken profiteerden als eersten van hun agressieve vitaliteit. De cultus werkte als een katalysator om de verschillen tussen volkeren te slechten. De verschillende culturen konden elkaar dankzij deze goden vinden en met elkaar samenleven. De goddelijkheid blijkt iets universeels te zijn dat tijd en ruimte overstijgt. Het is het hogere wat ons mensen bindt, maar per definitie ongrijpbaar is.

De originele invalshoek van dit boek is om te kijken hoe in tijdsperioden de goden zich in de mensheid manifesteerden en wij ons met hen verhielden, en juist zo door de volkeren op hun reizen meegenomen en uiteindelijk over de hele aardbol verspreid werden. Als water namen ze gewoon elke vorm aan die hen toegedicht werd. De Christenen hebben een stevige periode lang de aanval ingezet op deze ‘heidense’ goden om ze uit te roeien, maar dat heeft er alleen maar voor gezorgd dat ze in ons collectief onbewustzijn zijn gaan verpozen niet eens wachtend totdat wij ze weer uit de ‘menselijke kast’ laten komen. Ieder van ons kent ze wel als een innerlijk beeld. Ieder van ons weet ondertussen vast ook wel wat er gebeurt als je jouw ‘krachten’ niet juist inzet of geïnterpreteerd hebt. Barbara Graziosi voert vele voorbeelden op wat succesvolle personen overkomt wanneer ze eenmaal denken dat ze zelf een god of god zijn.

Meer recensies van Mieke Scheveningen