Knaldrang - bed story met moraal voor volwassenen

“Ze zaten allebei gevangen, besefte Simon. Gevangen in de conventies en verwachtingen van hun samenleving.”

Dit ogenschijnlijk vrolijke en luchtige verhaal is zeker GEEN niemandalletje. Je bent gewaarschuwd ander mis je misschien de Shakespeariaans-achtig verpakte nuances. Natuurlijk zou je het kunnen wegzetten als ‘guilty pleasure’ versterkt door de betekenisvolle licht erotische scènes, maar dat zou echt ‘deze schrijfster’ (knipoog naar de roddelkrant van Lady Whistledown) tekort doen. Er zitten essentiële misverstanden tussen man, vrouw en hun seksualiteit verborgen al afstammend van Adam en Eva (zeker omdat dit verhaal gesitueerd is in de betere kringen, de bon ton van het Londen in Victoriaanse tijd). Het moeten trouwen, druk vanuit de kleine kring en familie, erfzaken, zonen krijgen, vruchtbaarheid versus begeerte, het zijn eeuwenoude thema’s die we scharen onder het thema ‘liefde’. Niet voor niks grapte een vriendin van de schrijfster om dit deel ‘A bad heir Day’ te noemen. Als het Jane Austen gepermitteerd was te schrijven over de dáád van het consumeren en de problemen die daar uit voort kunnen vloeien, had ze vást deze Bridgerton serie geschreven. De situaties en dialogen zijn vanuit psychologisch en filosofisch oogpunt gewoon meesterlijk beschreven, maar juist ook verraderlijk toegankelijk en vlot leesbaar en herkenbaar. De queeste naar liefde is van alle tijden. Gelukkig volgen er nog zeven delen en is ‘deze schrijfster’ geholpen door haar kunsthistorische achtergrond nog jong genoeg om ons met nog veel meer verhalen te verblijden.

Meer recensies van Mieke Scheveningen