Heroriëntatie als oplossing in onzekere tijden

Daniël van Egmond is een godsdienstfilosoof. Zoals ik elke rechtgeaarde filosoof heb leren kennen is, wat hij ons lezers wil vertellen, heel moeilijk te volgen, maar het ís te doen. Dat wil niet zeggen dat ik opeens weet wat de Mundus Imaginalis, de Wereld van de ziel is of hoe die er uit ziet. Ik heb nu een begin gemaakt en later in de tijd ga ik mijn bewustzijn weer opfrissen. Om deze wereld van de oneindige ziel te kunnen bevatten is niet eenvoudig voor ons stervelingen. Dat hoeft ook niet zegt Daniël, het is een leerweg: “Wij zijn geschapen om juist deze taak te vervullen: wij moeten leren alles terug te brengen naar zijn hemelse oorsprong.”
Op pagina ‘96’ van dit cryptisch geschreven boek legt hij enigszins het hoe en waarom uit: “Door op een heilig geschrift te mediteren, kunnen we iets van de mysteriën van de mundus imaginalis ontdekken en daarmee van onze ziel. Door op deze wijze met een heilige tekst om te gaan, worden we ontvankelijk voor deze hemelse wereld. Onze ziel ontwaakt uit haar diepe sluimer en gaat strijden om zich uit haar ballingschap te bevrijden, waardoor we op den duur op een andere wijze gaan denken, voelen en handelen.”
Daniël stoelt zijn idee op de symboliek van de Kabbalah. Hij maakt gebruik van onder andere de term de levensboom. Dit boek is allerminst zweverig. Daniël gebruikt de wetenschappelijke methode, legt dat al in het begin van dit boek uit, aan het eind vind je een literatuurlijst en voor de rest word je als lezer van zijn verhaal niet meer lastig gevallen hoe waarschijnlijk zijn woorden zijn. Het lijkt me best belangwekkend om te weten wie je bent en je plek als mens te bezielen met je uniciteit.
Zeker weten ga ik in de nabije toekomst nogmaals dit boek herlezen. Hopelijk is de boodschap dan al wat meer ingedaald en begrijp ik steeds beter wat mij als bezield mens te doen staat. Dat heb ik ook zo gedaan met het eerste boek dat ik van hem las, De mens en zijn engel. Vooralsnog besef ik hoe belangrijk het is om zelf na te (gaan) denken over je ervaringen.

Meer recensies van Mieke Scheveningen